Drachten 2 promoveert na winst op Groen Geel 3

Zaterdagavond was de Snij-Noord hal het decor van de playoff terugwedstrijd tussen Drachten 2 en Groen Geel 3 uit Wormer. Inzet was promotie naar de reserve hoofdklasse. Een week eerder had Drachten in Wormer met 1 punt verschil verloren (18-17), waarbij al duidelijk was dat beide ploegen aan elkaar gewaagd waren. Dit beloofde dus veel en het toegestroomde publiek werd niet teleurgesteld.

Drachten startte het duel stroef. De meeste spelers hadden toch wat last van spanning en dat was de eerste minuten te zien. Groen Geel nam brutaal een voorsprong (0-2), Redmar deed van afstand iets terug maar Groen Geel beantwoorde dat in de gelijkmakende aanval (1-3). Dat deden de Wormers ook na de eerste goal van Dennis (2-4). De uitstekende spelende Bente pakte haar verantwoordelijkheid en maakte eerst van afstand de aansluiting en via een doorloopbal de gelijkmaker.

Dat was maar goed ook, want echt vlot verliepen de aanvallen van de Drachtsters in deze fase niet bepaald. Veel “één schot, bal weg” situaties, waardoor Groen Geel opnieuw een voorsprong kon nemen (5-7) en coach Jaap met nog een kleine 8 minuten in de eerste helft een time-out gebruikte om de neuzen weer dezelfde kant op te krijgen. Dat lukte.

Anouk maakte via een klein kansje opnieuw de aansluiting (6-7). Het antwoord van Groen Geel was weliswaar opnieuw meedogenloos (6-8), de Drachtsters lieten zich ditmaal niet van de wijs brengen. Redmar en Bente maakten beiden een goal waardoor de stand opnieuw gelijk werd (8-8), waarna Anouk uit een vrije bal en opnieuw Bente van afstand ervoor zorgden dat de wedstrijd begon te kantelen. Drachten ging daardoor met een voorsprong van 10-9 de rust in.

Had Groen Geel een groot deel van de eerste helft het voortouw genomen en telkens een gaatje van 2 punten kunnen aanhouden, in de tweede helft was het de beurt aan Drachten. Nadat de gasten de 10-10 maakten, zorgde Anouk met twee afstanders voor opnieuw een voorsprong van 2 doelpunten (12-10). Groen Geel kwam terug tot 12-12, maar daarna maakten de Drachtsters opnieuw een gaatje naar 14-12. Met nog 13 minuten op de klok werd de voorsprong zelfs even 3 door opnieuw een schot van Bente.

Er volgden een time-out van de gasten en een aantal wissels aan beide kanten. Brak dit in de heenwedstrijd het ritme van Drachten, nu was het Groen Geel, dat hier het meeste last van had. Daar kwam bij dat Drachten het verdedigend uitstekend op orde had in het tweede bedrijf, waardoor de krachten van de Wormers wegvloeiden en ze het gaatje niet meer konden dichten. Redmar mocht vlak voor het einde met een strafworp de eindstand van 17-14 op het bord zetten. Met een Panenka-achtige koelheid benutte hij dit buitenkansje en bleek het gaatje voldoende om de playoff te winnen.

Al met al was het vanwege Corona natuurlijk een vreemd zaalseizoen. Kantekening die daarbij ook nog gemaakt moet worden is dat Drachten 2 gedurende het seizoen behoorlijk wat tegenslag te verduren kreeg, maar sterk genoeg was om zich daar overheen te zetten. Het resultaat is dan ook uitstekend te noemen en dat heeft de ploeg volledig zelf afgedwongen, door gedurende het seizoen steeds beter korfbal op de mat te leggen. De playoff wedstrijden tegen Groen Geel 3 waren een waar genot en dat is een compliment aan beide teams.

De livestream is hier terug te kijken!