Ankie Wijnja †

Ankie Wijnja

Altijd in voor een spelletje, altijd even enthousiast én fanatiek!

Ankie komt uit een echte korfbal familie, haar vader korfbalde altijd al van jongs af aan in Amsterdam en zoals gewoonlijk vallen de appels dan nooit ver van de boom, dus toen haar zus Berthilde bij CKV Rapiditas (in Leeuwarden) op achtjarige leeftijd ging korfballen, kon Ankie ook niet meer wachten tot het moment waarop zij ook mocht. Maar zij was toen pas zes jaar en de minimum leeftijd was toen acht jaar, toch dramde ze zolang door dat ze al vóór haar achtste mee mocht trainen en daardoor meteen op haar achtste mee kon draaien in een pupillen team. Ondertussen werd ook haar broer Bert door het virus aangestoken en werd ook lid. Ankie ontwikkelde zich als een goede en fanatieke speelster maar had vaak de pech dat ze vaak (noodgedwongen) vervroegd in hogere teams qua leeftijd mee moest draaien, dus eerder naar de aspiranten, junioren of senioren. Ze was daarnaast ook altijd inzetbaar om taken binnen de vereniging op zich te nemen en dat resulteerde dan vaak in training geven, coaching en begeleiding van de jongste jeugd, waarbij haar tactisch inzicht ook boven kwam drijven. Ze ging op haar 18e naar Drachten om daar te korfballen, maar dat was natuurlijk een logische stap omdat ze daar ging wonen.

Helaas kon ze wegens een knieblessure haar korfbalcarrière niet erg lang voortzetten, maar haar liefde voor korfbal is altijd gebleven. Als onder andere trouwe supporter van haar kinderen, en bij de oprichting van de Kombi Fit was zij één van de eerste enthousiaste en meest trouwe leden. Zij wist anderen in beweging te brengen en als het maar even kon was zij van de partij. Ondanks haar knie, ging ze er altijd de volle 100% voor. Met veel humor en sportiviteit. Maar let op, we gaan wél voor de winst! Zowel bij partijtjes van de Kombi Fit als bij het midweek-toernooi.

Daarnaast was ze dol op spelletjes. Ter voorbereiding op de Murphy’s Quiz met de Kombi Fit een spelletjesavond, het spel 30 Seconds spelen, bloedje fanatiek en goed! Wat hebben we met elkaar genoten van de puzzelspeurtochten van Pier door het centrum van Drachten, GPS tochten waarbij Ankie voorop liep, de beste GPS-lezer van het stel.

Ondanks haar ziekte is Ankie tot het laatst toe betrokken gebleven bij de vereniging. Tijdens het veldseizoen was ze nog actief bij de trainingen, daarna hebben we nog gewandeld en gefietst met elkaar. Ook was ze nog altijd de trouwste supporter van Melissa, tijdens de wedstrijden van het vijfde.
Favoriet onderdeel van de training was het afschieten, dat kon Ankie als de beste! Inmiddels is dit een vast onderdeel geworden van de training van Kombi Fit en op deze manier houden wij haar herinnering levend.

Wij gedenken haar in dankbaarheid en met een glimlach.

Leef met volle teugen.
Durf te leven met de dag.
Glimlach elke morgen.
Er is iets moois dat op je wacht.
Geniet van je dagen.
Verlies je in de tijd.
Je wordt steeds gedragen.
Tot in alle eeuwigheid.