KV Drachten hijst de regenboogvlag!

Vanaf maandag 11 oktober tot en met zaterdag 16 oktober wappert de regenboogvlag boven ons complex. Daarmee willen we als vereniging onze LHBTI+ leden een hart onder de riem steken en aan de hele wereld laten zien dat iedereen, ongeacht huidskleur, gender, religie en seksualiteit, veilig en met plezier bij ons mag korfballen. Met deze actie dragen wij ook bij aan het mooie initiatief van de Vaders en Moeders van Fryslân genaamd ‘Regenboogvlaggen voor Fryslân’.  Zij willen tijdens deze week heel Friesland motiveren om de regenboogvlag te hijsen. Diverse gemeenten, bedrijven en andere sportverenigingen hebben al laten weten ook mee te doen en wij sluiten ons met veel trots aan bij deze beweging.

Naast het feit dat KV Drachten tijdens deze week zelf de vlag gaat hijsen, heeft een klein groepje leden ook alle andere korfbalverenigingen benaderd om mee te doen. Veel verenigingen, waaronder KV Heerenveen, KV Mid-Fryslân, KV Wêz Handich en nog vele anderen, hebben positief gereageerd op de actie en gaan ook de regenboogvlag hijsen.

Het initiatief voor deze actie is genomen door Melissa Wijnja (speler Drachten 5), Monica Scholte (ex-lid) en Imke van der Meulen: “We hebben een dergelijk statement zelf erg gemist in onze jeugd,” licht Melissa toe. “Natuurlijk wisten we altijd dat onze team- en verenigingsleden niet negatief zouden reageren op onze coming-out. Maar als de vereniging zich nooit uitspreekt over dit soort zaken, dan kan je toch gaan twijfelen over die acceptatie en je onzeker voelen over je geaardheid. Het hijsen van de regenboogvlag is een duidelijk en niet te missen statement waarmee de vereniging zegt: we zien jou en je mag er zijn.”

Vorig jaar zijn er diverse voetbalverenigingen in Friesland geweest die de regenboogvlag hebben omarmd, maar tot nu toe heeft er nooit een regenboogvlag gewapperd boven een Fries korfbalveld. Melissa: “Ik ben heel trots om bij een vereniging te horen die hier het voortouw in wil nemen en andere korfbalverenigingen wil motiveren om hetzelfde te doen. Ik heb korfballers altijd gekend als ruimdenkend en accepterend en deze actie onderstreept dat alleen maar.”

11 oktober is Coming-Out Dag en het startschot van de actie. We vlaggen tot 16 oktober, dan is wordt Roze Zaterdag gevierd in Leeuwarden. Roze Zaterdag is een groot pride-festival dat elk jaar in een andere stad wordt georganiseerd.

Naast bedrijven, verenigingen en gemeenten kun je ook als particulier meedoen met de actie ‘Regenboogvlaggen voor Fryslân’. Op de website www.regenboogvlaggenvoorfryslan.frl kun je online een vlag planten. Zelf ook een echte vlag hijsen, op www.bol.com vind je voor een klein bedrag al mooie pride-vlaggen.