Korfbalvereniging staat stil bij overleden lid met wandeltocht voor goed doel

KV Drachten wandelt voor Deltaplan Alvleesklierkanker

DRACHTEN – Op zondag 21 april organiseert KV Drachten/van der Wiel een wandeltocht in nagedachtenis aan haar lid Ankie Wijnja. Vorig jaar overleed Ankie aan alvleesklierkanker. Daarom zamelt de korfbalvereniging uit Drachten tijdens de wandeltocht geld in voor Deltaplan Alvleesklierkanker. Deze stichting heeft als missie om wetenschappelijk onderzoek op het gebied van Alvleesklierkanker te versnellen. Iedereen die zich wil inzetten voor dit goede doel is welkom om mee te wandelen of om de actie financieel te steunen.

Ankie Wijnja was jarenlang lid van KV Drachten/van der Wiel en was de jaren voor haar dood actief bij de Kombifit, een groep fanatieke sporters die in verschillende vormen met elkaar in beweging blijft. Ook toen Ankie ziek werd en alvleesklierkanker geconstateerd werd, bleef ze actief in de vereniging. Ze was supporter bij haar dochter Melissa en fanatiek lid van de Kombifit. “Ankie was naar mijn weten het oudste Kombifitlid,” vertelt Frank Bauer, één van haar teamgenoten bij Kombifit: “Gedurende haar ziekte zagen we hoe strijdbaar ze was om haar ziekte te overwinnen. Met veel bewondering hebben we gezien hoe ze steeds weer de strijd aan ging en moed putte uit de bezoeken aan haar behandelende arts. Zelfs in haar laatste periode deed ze volop mee met de Kombifit trainingen en wandelingen, als haar lichaam het toeliet. We hebben genoten van haar aanwezigheid bij de Kombifit en KV Drachten.”

Tijdens één van de wandelingen van Kombifit, ontstond het idee om geld in te zamelen voor Deltaplan Alvleesklierkanker, weet Frank zich te herinneren: “Om haar in ere te houden en tegemoet te komen aan haar wens om een wandeltocht te houden voor de bestrijding van alvleesklierkanker, organiseren haar Kombifit-maatjes deze wandeltocht.”

Deze wandeltocht wordt georganiseerd op zondag 21 april. Er zijn drie afstanden te wandelen. Fanatiekelingen die 15 kilometer willen wandelen, vertrekken tussen 8.30 uur en 9.30 uur bij het startpunt; de kantine van KV Drachten aan de Sportlaan 8. Dit is tevens het eindpunt van alle wandelingen. Liever iets minder ver wandelen? De wandeltocht van 10 kilometer vertrekt tussen 9u en 10u en de tocht van 5 kilometer tussen 10u en 11u. Het is de verwachting dat alle afstanden rond hetzelfde moment terugkeren bij de kantine van KV Drachten. Deelname kost 5 euro per persoon. Dit bedrag komt ten goede aan Deltaplan Alvleesklierkanker. In de kantine zijn ook collectebussen te vinden waar men kan doneren. Een bedrag overmaken via de QR-code hiernaast kan ook.

Over Deltaplan Alvleesklierkanker
Deltaplan Alvleesklierkanker heeft als missie om wetenschappelijk onderzoek op het gebied van Alvleesklierkanker te versnellen om zo de beste behandeling voor iedereen zo snel mogelijk beschikbaar te kunnen maken, betere kwaliteit van leven te bieden voor patiënten en doorbraken voor betere overleving te kunnen realiseren. Ze werken samen met de vijftien expertisecentra op het gebied van deze ziekte, verenigd in de Dutch Pancreatic Cancer Group, de Maag Lever Darm Stichting en het patiëntenplatform Living With Hope.

Alvleesklierkanker is één van de meest dodelijke vormen van kanker. Per jaar overlijden er ruim 2.800 Nederlanders aan deze ziekte; acht Nederlanders per dag. De diagnose alvleesklierkanker is zo goed als een doodvonnis, vanwege de schrikbarend slechte prognose. Na vijf jaar is slechts 9% van de patiënten nog in leven. Onderzoek naar behandelingen voor alvleesklierkanker, zoals de onderzoeken die Deltaplan Alvleesklierkanker helpt financieren, kunnen grote impact hebben op het perspectief van deze patiënten.

Doneer direct

Het entree bedrag van Ankie's wandeltocht wordt via ons gedoneerd aan het Deltaplan Alvleesklierkanker.
Zelf een donatie doen kan natuurlijk ook! Dat kan via onderstaande link:

Doneren

Klik op de afbeelding voor een passend / het volledige formaat.