Richtlijnen wel-niet trainen

Wanneer wel en wanneer niet naar trainen

We krijgen vragen over hoe om te gaan met kinderen/spelers met een snotneus.
Als KV Drachten/Van der Wiel proberen we hier zo veel als mogelijk de richtlijnen te volgen die ook in het onderwijs gelden. Dat maakt het voor ouders eenvoudiger om te bepalen of een kind wel/niet kan komen trainen. Dit is in de huidige situatie best lastig. Het streven is om iedereen veilig en plezierig te kunnen laten sporten.
Daarom hieronder een korte richtlijn.

In alle gevallen geldt: neem de basisregels (handen wassen, afstand houden) in acht. Zorg ervoor dat je als trainers afstand houdt van de kinderen voor zover mogelijk.

Daarnaast geldt: bij twijfel niet trainen. Twijfel je of je wel/niet kan trainen, doe het dan niet!
Ouders kennen hun kind het beste en kunnen aangeven of de klachten passen bij een ‘normaal’ beeld zoals Astma of hooikoorts. Meldt dit in dat geval bij de trainer.

Klachten
Voor spelers en trainers geldt dat zij bij verkoudheidsklachten (zoals loopneus, neusverkoudheid) kunnen trainen na een negatieve zelftest. Bij zwaardere klachten zoals niezen, keelpijn, koorts, benauwdheid of veel hoesten trainen ze niet en dienen ze zich te laten testen bij de GGD.

Quarantaine
In de volgende situaties blijft eenieder thuis:

• Bij klachten die passen bij corona.
  • Als je positief getest bent op corona bij de GGD;
  • Als je een positieve uitslag had van een zelftest en wacht op de uitslag van de confirmatietest bij de GGD;
  • Als iemand in je huishouden positief is getest op corona;
  • Als iemand in je huishouden wacht op de uitslag van een GGD corona test;
  • Als je in nauw contact bent geweest met iemand die positief is getest (bijvoorbeeld een klas- of teamgenoot)
  • Als je van de GGD een quarantaineadvies hebt gekregen;