Beter Drachten pakt verdiende punten bij AVO

AVO 1 – Drachten 1

Na de nederlaag van vorige week bij CSL, werd het voor Drachten toch echt tijd om een overwinning te pakken om de aansluiting te houden bij de overige ploegen in de poule. Drachten stond voor de wedstrijd tegen AVO op de gedeelde laatste plaats in de Overgangsklasse A. Voor tegenstander AVO uit Assen gold echter exact hetzelfde. Door goed en gedegen spel, wist Drachten uiteindelijk aan het langste eind te trekken.

De teruggekeerde Ilse liet na aanvang van de wedstrijd direct van zich spreken. Geheel in de stijl van het elders verspeelde WK Volleybal, blokte ze het eerste schot van haar dame ongenadig hard af. De Drachtsters waren duidelijk bij de les, maar AVO maakte de eerste goal. Deze werd na een mooie actie van Wim beantwoord door de door Milan afgedwongen strafworp (1-1). Uit een strafworp van een doorbraak van Ilse en een klein kansje van Anne had Drachten na 10 minuten spelen het eerste gaatje te pakken, maar daarna stokte de productie even. Aan de AVO kant werd wel twee keer de korf gevonden en na een kwartier spelen stond het 3-3.

Twee afstandsschoten van Maurits creëerden opnieuw een gat van 2 (3-5). Na de 4-5 van AVO via een doorloopbal, wist Anniek uit een klein kansje het gaatje weer naar 2 te brengen door de 4-6 aan te tekenen. In dezelfde minuut kreeg Wim een strafworp tegen maar wist Arjen even later vanuit opnieuw een strafworp de 5-7 te maken. AVO ontwikkelde vlak voor rust nog een slotoffensief en dat bracht via een afstandsschot en een vrije bal uiteindelijk de 7-7 tussenstand op het bord waarna beide teams de warmte van de kleedkamers opzochten.

Drachten kwam het beste uit de kleedkamer. Een doorloopbal van Anne en een afstander van Ilse, die haar eerder gemiste strafworp daarmee goed maakte, zorgden opnieuw voor een 7-9 voorsprong voor Drachten. Na een tegengoal van AVO zorgde Milan vanaf de stip opnieuw voor de voorsprong van 2 punten (8-10). Anne zorgde er daarna voor dat het gaatje zelfs even 3 doelpunten werd door een klein kansje te benutten, maar in de tegenaanval, wist AVO een strafworp te benutten waardoor het gaatje bij de vakwissel weer twee was (9-11).

Met nog een kwartier te spelen kreeg AVO ineens de geest. Anne kreeg eerst een afstander tegen en daarna een doorloopbal. Ze kon dit beantwoorden door in de aanval zelf weer een doorloopbal te scoren (11-12), maar met nog 8 minuten op de klok kon AVO toch weer gelijk maken (12-12). Voor Drachten was dit het moment om gas te geven en te laten zien dat ze niet alleen het beste van het spel hadden, maar ook van de score. Eerst was het Anouk met een uitstarter en daarna maakte de ingevallen Redmar een afstander. Met nog 5 minuten te spelen had Drachten opnieuw een voorsprong van 2 doelpunten (12-14). AVO wist opnieuw aan te sluiten maar Maurits maakte twee minuten voor tijd aan alle twijfel een einde (13-15). Wim mocht met een loepzuiver afstandsschot de laatste goal aantekenen. Een verdiende 13-16 overwinning van Drachten was het resultaat.

Volgende week komt KV Heerenveen op bezoek in Drachten. Opnieuw een belangrijke wedstrijd in de poule. Bij winst kan Drachten zich stevig nestelen in de middenmoot en is er nog van alles mogelijk…