Drachten verder in de problemen na thuisverlies tegen AVO

Dit weekend stond er een belangrijke wedstrijd voor Drachten op het programma. Er moest thuis tegen AVO eigenlijk gewonnen worden om de tegenstander op de ranglijst verder weg te drukken. AVO stond vooraf op een punt achterstand, maar Drachten had in Assen met 13-16 gewonnen dus op papier zou dit moeten kunnen. De vorm van Drachten is echter al een aantal wedstrijden wat minder, terwijl de competitie inmiddels op zijn kop staat en de koplopers telkens punten laten liggen tegen de ploegen die zich in de onderste regionen bevinden. Genoeg ingrediënten voor een mooi potje korfbal.

De wedstrijd startte stroef en eigenlijk bleven beide ploegen daar ook een beetje in hangen. Of het nou de draaiende wind was, de zon, of de spanning die er bij beide ploegen op zat, echt goed werd het niet aan de Sportlaan. Spannend wel. Drachten nam aan het begin het voortouw met een rake afstander van Mart na 3 minuten spelen. Pas na 10 minuten wist AVO wat terug te doen, maar dat werd direct beantwoord door Milan die ook van afstand de korf wist te vinden (2-1). Nadat AVO opnieuw gelijk was gekomen was het Ilse die van afstand Drachten weer op voorsprong schoot, maar ook dit werd beantwoord door de Assenaren en zo stond er na een kwartier spelen 3-3 op het scorebord.

Een strafworp van Anniek en een uitstarter van Wim zorgden ervoor dat Drachten voor het eerst een gaatje kon slaan (5-3), maar twee doorloopballen van AVO zijde dichten dat gaatje weer. Milan schoot Drachten vlak voor de thee weer naar een voorsprong maar ook die kon Drachten niet vasthouden, want AVO wist met opnieuw een doorbraak te scoren, waardoor we met een 6-6 stand gingen rusten.

In het tweede bedrijf nam AVO direct het voortouw door een toegekende strafworp af te ronden. Opnieuw Mart kon dit beantwoorden via een afstandsschot (7-7). De doelpunten bleven duur, ook in de tweede helft. Nadat de gasten opnieuw op voorsprong waren gekomen was het Anniek die in de 10de minuut van afstand wist te scoren en de stand opnieuw gelijk trok.

Dat was voor AVO het startsein om te beginnen met het slotoffensief. En dat was niet bepaald onsuccesvol. Ze liepen langzaam uit naar 8-10 en in de 50ste minuut wisten ze het gaatje zelfs uit te breiden naar 4 (8-12). Drachten kon in die periode de korf niet meer vinden en speelde meer tegen zichzelf dan tegen AVO, zo leek het. In de laatste 10 minuten wist alleen Ilse via een vrije bal nog iets terug te doen, maar dat werd weer beantwoord door de gasten uit Assen. Eindstand 9-13.

Drachten bezet op dit moment de onderste plek in de rangschikking, maar het staat allemaal erg dicht bij elkaar. Als ze de 3 overige wedstrijden zouden winnen, kunnen ze in theorie nog op de 2de plaats in de poule eindigen en spelen om promotie naar de ereklasse, dus er is nog niets verloren. Er moeten echter wel de nodige punten worden gehaald. Aangezien de eerste 7 teams promoveren naar minimaal de hoofdklasse, is de 8ste plek waar Drachten nu staat, niet voldoende. Over 2 weken wacht de kraker in- en tegen Heerenveen.