Drachten stunt net niet bij AVO

AVO heeft dit zaalseizoen tot op heden slechts 2 punten laten liggen. Dit was voor het kerstreces, thuis tegen KIOS uit Ruinerwolde. AVO is natuurlijk ook de vereniging waar de hoofdtrainer van Drachten zijn roots heeft liggen. Voor Marco was het dan ook een weerzien met veel oude bekenden, maar hij zag toch graag dat de punten mee gingen naar Drachten. Voordeel van een goed ingevoerde trainer is ook dat hij een goed plan kan maken om de tegenstander het lastig te maken. Daardoor werd het een interessant schouwspel en was Drachten zeker niet de mindere.

Het was volle bak in de Marsdijkhal in Assen. Het thuispubliek had natuurlijk hoge verwachtingen van AVO, maar vreemd genoeg was het Drachten dat eigenlijk de eerste helft het beste van het spel had. AVO kwam voor (1-0), maar Drachten nam de score over en liep meteem uit naar 1-4 doordat Welmoed, tweemaal Anniek en Wim de korf wisten te vinden. Daarmee was de kop er af.

Drachten had het verdedigend de eerste helft prima voor elkaar en AVO kwam daardoor moeilijk in het spel. De Drachtsters vergaten echter zichzelf écht te belonen en daardoor bleef AVO in de wedstrijd. Na ruim 10 minuten lag de tiende goal in het mandje en was het 5-5. Daarna nam Drachten weer het voortouw. Een strafworp van Milan en een doorloopbal van Anniek zorgden voor een 5-7 voorsprong en die voorsprong werd behouden tot de rust. Dat kwam mede door goals van Wim, Maurits en Anniek (Rust 7-10).

Na de rust was de score min of meer omgedraaid ten opzichte van het begin van de eerste helft. Wim legde eerst de 7-11 binnen, wat een redelijk comfortabele voorsprong leek. Maar daarna duurde het bijna 10 minuten voordat Drachten op, nieuw wist te scoren en toen stond het inmiddels 11-11. Even leek Drachten zich te herstellen. Milan maakte met nog iets meer dan 14 minuten op de klok de 11-12. Ook in de volgende aanvallen kwamen er kansen, maar de goal viel niet aan Drachten kant maar uiteindelijk met nog ruim 8 minuten te spelen bij de thuisploeg (12-12).

10 seconden later had Welmoed uit een klein kansje wel de score voor Drachten te pakken (12-13), maar opnieuw haperde de machine bij de gasten en kon de thuisploeg erop en erover gaan. Na de 13-13 wisten ze uit te lopen naar 16-13. Pas toen wist Arjen via een uitstartbal de 16-14 af te drukken, maar was er nog maar een kleine 2 minuten te spelen. In de volgende aanval van AVO werd aan alle spanning een einde gemaakt doordat de 17-14 werd binnen gelegd. In de laatste anderhalve minuut wisten beide ploegen geen goals meer te maken.

Het was al met al een boeiende pot korfbal. Drachten had het driekwart van de wedstrijd organisatorisch prima op orde in de verdediging en daardoor had AVO het lastig. Aanvallend ontbrak helaas de tweede helft het scorende vermogen. Dat was bij AVO redelijk stabiel, waardoor de Assenaren uiteindelijk de overwinning pakten. Daarmee kan AVO in de volgende wedstrijd, in en tegen Sparta Zwolle, het kampioenschap binnen halen. Nummer 2 Dindoa won thuis van datzelfde Sparta Zwolle en heeft nu 3 punten voorsprong op de nummer 3, Drachten. De Drachtsters spelen de volgende wedstrijd, op zaterdag 2 maart, thuis in de eigen Snij Noord hal. Aanvang is 20:15 uur.