Drachten schittert in Assen

Na regen komt zonneschijn, werd zaterdag nog maar eens duidelijk. Vlak voor aanvang van de wedstrijd AVO-Drachten opende de sluizen zich boven Sportcomplex Marsdijk, waar op dat moment AVO 2 en De Wâlden 2 in de slotfase van hun wedstrijd zaten. De spelers van beide ploegen kwamen als verzopen katten van het veld af. De drukkende warmte die daarop volgde zorgde ervoor dat beide ploegen voor de hoofdwedstrijd lekker opgewarmd waren. Na het verlies, twee weken geleden in Drachten, hadden de groenhemden iets recht te zetten tegen de thuisploeg.

AVO opende de score, maar Drachten nam daarna het initiatief over en liep via Meike en tweemaal Anniek uit naar 1-3. AVO kwam weer terug in de wedstrijd (3-3) en pakte zelfs de 4-3 voorsprong maar Welmoed legde de 4-4 binnen. Daarna liep AVO uit naar 6-4, maar zorgden Welmoed opnieuw van afstand, en een heuse one-hander van Mart, voor een gelijke stand (6-6).

De laatste 10 minuten van de eerste helft waren beide ploegen prima op dreef en was er voldoende te genieten voor het toegestroomde publiek. Nadat AVO opnieuw twee doelpunten afstand had genomen, was het wederom Welmoed die de stand weer gelijk trok (8-8). Even maakte AVO het gaatje iets groter (11-8), maar opnieuw Welmoed noteerde al haar 5de doelpunt en zorgde voor de 11-9. In de laatste minuut wisten de beide ploegen nogmaals de korf te vinden, Wim legde vlak voor tijd een strafworp in het mandje, dus werd de rust ingezet met 12-10.

Over de tweede helft kan lang en kort gesoebat worden, feit is dat Drachten een heel sterk eerste kwartier had en via Anniek, tweemaal Welmoed, tweemaal Meike en Martijn uitliep naar een 12-16 voorsprong. Drachten was in deze periode heer en meester in de verdediging, maar viel ook gedecideerd en gecontroleerd aan en liet zich niet gek maken door de tegenstander. Na een kwartier wist AVO voor het eerst een score te noteren, maar toen was het leed feitelijk al geleden.

Het laatste kwart van de wedstrijd ging de score min of meer weer gelijk op, maar kwamen de Drachtsters niet meer in gevaar. Noa, Wim en Meike scoorden nog en uiteraard mocht ook het laatste kwartier Welmoed niet op het scoreformulier ontbreken. Ze legde haar 8ste treffer binnen. Drachten won dik verdiend met 16-20 en zo brak ook hier na de regen van twee weken geleden de zonneschijn in zijn volle glorie door.

Drachten staat nu op de tweede plaats in de competitie met 5 punten uit 4 wedstrijden. Noordenveld staat bovenaan met 7 punten uit evenveel potjes korfbal. AVO heeft 4 punten en Quick’21/V&V sluit de rij puntloos. Volgende week speelt Drachten om 15:00 uur in Oudega tegen Quick’21/V&V.

Drachten 2 ging op bezoek bij Dalto 3 in Driebergen maar kon helaas geen punten meenemen op de terugweg. Er werd verloren met 15-13. Komend weekend speelt Drachten 2 om 15:00 uur in Reduzum tegen Mid-Fryslân 2.