1e helft breekt Drachten op

Drachten kan het niet bolwerken tegen AVO en mist playoffs

Afgelopen zaterdag stond alweer de laatste reguliere zaalcompetitiewedstrijd van Drachten op het programma. Het uit Assen afkomstige AVO was de tegenstander. Beide ploegen hadden hun beide wedstrijden gewonnen van OWK en verloren van Nic. en dus speelden ze om de tweede plaats in de poule, die recht gaf op de playoffs voor promotie. Doordat AVO de eerste onderlinge wedstrijd in Assen gewonnen had (23-18) hadden ze 6 punten en dus twee meer dan Drachten. Alleen als Drachten met meer dan 5 doelpunten verschil zou winnen, pakte het op onderling resultaat alsnog de tweede plaats in de poule over van de Assenaren. Voldoende ingrediënten voor een mooie pot korfbal.

En na aanvang had Drachten binnen 7 seconden voor het eerst de bal in de korf liggen. Siemen Jan was daar verantwoordelijk voor met een loepzuivere uitstarter. In de eerste 10 minuten van de wedstrijd nam Drachten het voortouw met doelpunten van Wim (2-1), Ilse (3-3) en Milan (4-3) konden de groenhemden aanvankelijk uitstekend partij geven.

Helaas kwam daar na ongeveer 10 minuten verandering in. Bij Drachten stokte de productie, terwijl bij de Assenaren de doelpunten bleven vallen. Na 17 minuten tekende Ilse met opnieuw een afstandsschot 5-9 aan, maar het gat was toen al geslagen. Drachten pleegde een aantal wissels, waarbij onder meer Nils en Anouk in het veld werden gebracht, maar dat gaf AVO ook de ruimte om nog verder uit te lopen. Beide ploegen gingen de rust in met een 6-15 voorsprong voor de gasten.

Ditmaal kwam Drachten uitstekend uit de kleedkamer. In 5 minuten tijd wisten Milan, Nils en Wim met een afstandsschot en Milan met een uitstarter het gat te verkleinen naar 5 doelpunten (10-15) en nog eens 5 minuten later werd het gat verder gedicht. Nils maakte met een klein kansje de 15-17. In de minuten daarna werd er door beide ploegen niet gescoord, golfde het spel heen en weer en kregen de Drachtsters het niet voor elkaar om ook dat laatste gaatje te dichten. Met nog 5 minuten op de klok wist AVO het gat weer te vergroten naar een verschil van 4 doelpunten (16-20) en dat verschil stond bij het laatste fluitsignaal ook op het bord; eindstand 18-22.

En daarmee is het zaalseizoen voor Drachten ten einde. De conclusie is dat Drachten te goed was om voor degradatie in aanmerking te komen, maar helaas niet boven zichzelf uit kon stijgen om het de ploegen boven zich lastig te maken. Zowel tegen AVO als tegen Nic. konden de groenhemden mee in het spel en het tempo, maar ontbrak het veelal aan zuiverheid om ook in de score partij te geven. De groep is echter nog relatief jong, dus er is absoluut perspectief om in de komende jaren meer vertrouwen te tanken en verder te groeien.

Ons tweede heeft zich wél gekwalificeerd voor de playoffs en werd zelfs poulewinnaar. Volgende week zal bekend worden tegen wie het tweede in de playoffs gaat aantreden. Voor ons vlaggenschip staat op 23 april de eerste competitiewedstrijd op het veld gepland.