Drachten B1 schiet tekort tegen AVO

Kwartfinale Aspiranten beker Drachten B1

Na een knappe overwinning op CSL B1 in de achtste finales van de Aspiranten beker Noord wachtte in de kwartfinale de hoofdklasser AVO B1 uit Assen. Drachten werd afgelopen weekend kampioen in de tweede klasse en AVO staat puntloos onderaan in de hoofdklasse. Een wedstrijd waar op voorhand geen pijl op te trekken was.

Om iets voor 19:30 uur blies scheidsrechter Wiggle de Haan, die een zeer solide wedstrijd floot, voor de start van de wedstrijd. Het eerste verdedigingsvak (Jort, Figo, Floor, Tess) ondervond direct het tempoverschil tussen de hoofdklasse en de tweede klasse. Het aanvalsvak (Niek, Jens, Ilse, Jente) had moeite met de inzakkende heren van de thuisploeg. Pas na een peridode van 10 minuten kregen de groenhemden grip op de AVO-aanvallen en de eigen aanvallen kregen meer schwung.
AVO schoot verschrikkelijk zuiver in deze openingsfase. Na een kwart wedstrijd stond het al 6-3, met een schotpercentage van 55% voor de thuisploeg. Drachten creëerde meer kansen maar schoot nog niet met scherp. AVO daarentegen bleef scherp en scoorde op de juiste momenten. Via de tussenstanden 7-4 en 9-6 stond er bij rust een 10-6 stand op het scorebord.

De tweede helft was een kopie van het tweede kwart van de wedstrijd. De groenhemden kwamen steeds wel terug op 3 maar konden nooit echt de aansluiting meer vinden. AVO bleef goed mee scoren en Drachten kon het schotpercentage van de wedstrijden hiervoor niet halen. Na de 14-8 leek de wedstrijd nog geflatteerd uit te vallen maar Drachten rechtte de rug en liet in de slotfase strijd en veerkracht zien. Door doelpunten van Jort en de ingevallen Jildau werd het gat snel en vakkundig terug gebracht naar vier: 14-10. In deze slotfase was er ook nog speeltijd voor Indy & Kars. Drachten kon de gehele wedstijd meer dan prima partij bieden en was zelfs delen van de wedstrijd de betere maar kwam door de snelle 6-1 achterstand en het ondermaatse schotpercentage nooit echt in aanmerking voor de overwinning. Beide ploegen scoorde in de slotfase nog éénmaal. Eindstand 15-11

Drachten B1 speelt zaterdag alweer de laatste veldwedstrijd uit tegen DOS’46 B2. Na een weekje rust gaat de focus dan alweer op de zaalcompetitie. In de zaal komt de B1 uit in de eerste klasse.

Wil je de hele wedstrijd terug kijken? Klik dan op de video hieronder. In deze video vind je ook de wedstrijdstatistieken.