Drachten/Van der Wiel A1 verliest ‘kampioenswedstrijd’ van CSL A1

Vooraf hielden Drachten/Van der Wiel en CSL elkaar aardig in evenwicht. Beide ploegen hadden in de competitie nog maar weinig punten laten liggen. Drachten/Van der Wiel stond één punt boven CSL doordat ze de thuiswedstrijd hadden gewonnen (16-15 in de laatste aanval). Verder had CSL alle wedstrijden gewonnen en de Drachtsters hadden tot nog toe in de hele competitie alleen puntverlies geleden bij Mid-Fryslân A1 (18-18). Het doelsaldo was echter in het voordeel van CSL (+96 om +69). Kortom; de juiste ingrediënten voor een prachtige één na laatste speelronde. Over het algemeen zijn dit speciale wedstrijden, waarin alle bovenstaande bespiegelingen in de ijskast kunnen.

De spanning bij beide ploegen was bij het inschieten voelbaar. Na een stevige peptalk door onze aanvoerder Jesper, knalden er vele gele/zwarte slierten de hal in. Ook de Drachtster supporters lieten zich niet onberoerd en zorgden voor veel lawaai. Met gezang en getrommel van de tribunes was de toon gezet, voor wat later zou blijken, een bloedstollende ontknoping.

In de aanval van Drachten startten Anne-Nel, Meike, Edwin en Robbert. In de verdediging mochten Chantal, Noa, Jesper en Niels het vuur aan de schenen leggen van de vooraf ingeschatte opstelling van CSL. In de beginfase van de wedstrijd waren beide ploegen aan elkaar gewaagd. Na de 0-1 van Robbert (uitstarter na een doorbraak van Edwin) volgden de 1-1 en 2-1 van CSL. Van spanning in de beginfase was bij beide ploegen niet veel te merken. Intense aanvallen wisselden elkaar af, waarbij CSL tot 4-2 steeds het betere van het spel had. Na een doorloopbal van Noa en afstandsschoten van Jesper en Meike kwam Drachten voor het eerst op een 4-5 voorsprong. Later zou blijken dat dit de tweede en laatste keer zou zijn dat de A1 op voorsprong zou komen. In de hierop volgende fase scoorde Noa nog een klein kansje en een doorloopbal, maar was het CSL die via meerdere herendoelpunten de stand op 10-7 wist te zetten. Robbert en Jesper lieten niet gebeuren dat CSL afstand kon nemen en door een uitstarter en een afstandsschot, brachten ze de stand terug tot 10-9. In deze fase voor rust werden de aanvallen statischer en voorspelbaarder en wist alleen Anne-Nel met een afstandsschot nog tot scoren te komen, 12-10 bij rust.

Na de pauze kwam CSL het beste uit de kleedkamer. Via vier afstandsschoten, een strafworp en een doorloopbal liep de ploeg uit Britsum uit naar een tussenstand van 18-12. Alleen Noa (strafworp) en Edwin (doorloopbal) wisten in deze fase iets terug te doen. Met 6 doelpunten achterstand in een uitwedstrijd, waarbij er druk op staat en waarbij het publiek luidkeels van zich laat horen, bestaat er een kans dat de wedstrijd als een nachtkaars uit kan gaan. Dit was echter buiten de spirit van de Drachtster ploeg gerekend. Chantal (met een uitstarter) startte het tegenoffensief en nadat CSL er 19-13 van had gemaakt, kwam de A1 toch weer op stoom. Jesper en Robbert gingen in deze fase in de verdediging achterverdedigen en zich meer met de rebound bemoeien. Dit resulteerde in meer verdedigende rebounds en daardoor onzekerheid bij de aanvallers van CSL. Robbert en Meike brachten de A1 op het juiste spoor met de 19-14 en 19-15. En toen Edwin (hij was van vak gewisseld om meer tempo in het andere vak te brengen) met een strafworp en een doorbraak voor 19-16 en 19-17 zorgde, was er met vier minuten op de klok weer van alles mogelijk. De wederopstanding was compleet toen de net ingevallen Frizo met 3 minuten op de klok de 19-18 binnenschoot. Echter, de scheidsrechter had vlak daarvoor gefloten voor een heer van CSL die op de grond lag met kramp. De regels schrijven wat anders voor in zo’n situatie, maar de beslissing was al genomen. Focus op de volgende aanval.. Anne-Nel wurmde zich er langs en kreeg een stip mee, toch nog 19-18 in de laatste minuut. Het mocht echter niet meer zo zijn.

Na toch nog een zenuwslopende ontknoping, wint CSL deze onderlinge strijd en kan daardoor volgende week de titel bij het laaggeklasseerde Sparta Zwolle veilig stellen. Voor Drachten A1 rest een mix van teleurstelling (teveel doelpunten tegen uit onnodige situaties), frustratie (bijzondere keuze van de scheidsrechter) en berusting (uiteindelijk speelde CSL allround een betere wedstrijd). Via deze plaats wil de A1 graag de meegereisde supporters bedanken voor de steun voor en tijdens de wedstrijd. Komend weekend sluiten we de zaalcompetitie af tegen LDODK/Rinsma Modeplein A2. U bent van harte welkom om in de SnijNoordhal om 15.40 uur de laatste speelronde van het zaalseizoen te komen bekijken.