Drachten pak belangrijke punten in Putten

Na het resultaat van de thuiswedstrijd tegen Sparta Zwolle was één ding duidelijk voor de Drachtster korfballers; Elke wedstrijd is een finale en elk punt dat gepakt kan worden is belangrijk in de resterende 3 duels. Deze keer stond de uitwedstrijd tegen de Meeuwen op het programma. Om iets voor half 4 blies de scheidsrechter Spenkelink voor het eerst op de fluit in Putten voor de start van een enerverende wedstrijd.

Beide ploegen begonnen stroef. Pas na iets minder dan 3 minuten wist Siemen Jan met een afstander voor het eerst de korf te vinden. In de tegenstoot maakten de tegenstanders uit Putten een vrije bal en stond het 1-1. Daarna begon het langzamerhand te lopen bij Drachten. Eerst tekende Wim tweemaal een doelpunt aan en daarna was het opnieuw Siemen Jan die tweemaal doel trof (1-5). Helaas moest na 10 minuten de wedstrijd kort onderbroken worden vanwege een blessure geval aan de Puttense kant. Dat zorgde er mede voor dat de Meeuwen even uit het spel waren. Pas in de 17de minuut wisten ze hun tweede goal van de middag te maken (2-5), waarna opnieuw Wim dit van afstand wist te beantwoorden (2-6).

Zowel Wim als Siemen Jan waren prima op schot in het eerste bedrijf. 5 minuten voor de rust wist Siemen Jan met inmiddels zijn 5de goal de 3-10 te maken. Alleen Ilse had tussendoor ook haar eerste doelpunt op het scorebord gezet en Wim had zijn 4de er inmiddels in liggen. Richting de rust wisten ook Arjen met een uitstarter en Milan met een afstandsschot een doelpunt bij te schrijven. De teams gingen de rust in met een voor Drachten overtuigende tussenstand van 4-12. Uiteraard herinnerde dat direct aan de wedstrijd van vorige week toen het verschil ook van deze proporties was in Drachtster voordeel.

Ook dit keer begon de tegenstander in het tweede bedrijf langzaam wat van de voorsprong af te knabbelen, maar wist Drachten steeds op het juiste moment een antwoord te geven. Ilse deed dat van 5-12 naar 5-13, Welmoed pikte haar goal mee (8-14) en Anniek deed hetzelfde en maakte de 9-15. Met nog ongeveer een kwartier te gaan wist de Puttense ploeg het gaatje voor het eerst naar 4 terug te brengen (11-15) maar met twee belangrijke afstanders van Milan ontstond er opnieuw een gaatje van 6 (11-17) en waren er nog slechts 10 minuten te spelen. Toen de ingevallen Maurits er 7 minuten voor tijd vanuit een strafworp zelfs 11-18 van maakte was het gat definitief en werd de handdoek geworpen door de thuisploeg. Wim en Ilse zorgden voor het slotakkoord waarna er een eindstand van 13-20 op het scorebord stond.

Na het debacle van vorige week klinkt het misschien wat raar, maar Drachten zet het prima spel van de afgelopen periode eigenlijk gewoon door. Uit tegen Nic en thuis tegen Sparta ontbrak het er alleen het laatste kwartier aan. Tegen de Meeuwen lukte het Drachten gelukkig wel om de dik verdiende overwinning over de streep te trekken.

Door deze 2 punten, laat Drachten opnieuw de laatste plaats in de Overgangsklasse A over aan OWK. Zaterdag 11 juni spelen beide ploegen om 15:30 tegen elkaar in Drachten. Dan kan Drachten een belangrijke stap zetten richting handhaving, maar omdat het directe concurrenten van elkaar zijn, is de verwachting dat het flink spannend gaat worden.