Drachten B1 eindigt zaalcompetitie met een derde plaats

Drachten B1 overklast De Wâlden en sluit de zaalcompetitie af met een derde plaats.

In de allerlaatste zaalwedstrijd van het seizoen 2022/2023 in de B-jeugd eerste klasse A kwam het al gedegradeerde De Wâlden op bezoek in Drachten. Waar op het veld zowel uit als thuis moeizaam gewonnen werd van de ploeg uit Oentsjerk was dit in de zaal wel anders. De heenwedstrijd werd met ruime cijfers gewonnen (9-16). Toen was het alleen pas in de tweede helft dat de groenhemden weg liepen. Deze zaterdag was de opdracht dan ook om dit in het eerste helft al te doen. Drachten B1 ving de wedstrijd aan met de volgende basis opstelling: Jort, Figo, Tess, Jildau (aanval) en Niek, Jens, Jente, Ilse (verdediging). Op de bank: Indy, Floor en Thomas.

De wedstrijd begon goed voor de thuisploeg. Na een aantal lange aanvallen met veel pogingen stond al na zes minuten een 3-0 voorsprong op het scorebord. Op dit moment had De Wâlden eigenlijk nog geen uitgespeelde kans gecreëerd. Dit had invloed op de Drachtster formatie. De aanvallen werden slordiger en de schotselectie was matig tot slecht. Hierdoor werd er in deze fase van de eerste helft matig afgerond. Na een doelpuntendroogte van ruim tien minuten en een time-out voor de uitploeg kwam De Wâlden op het scorebord. Dit doelpunt was gelukkig een trigger voor de ploeg van coach Piepers om wat meer energie in de aanvallen te leggen. In de laatste tien minuten van de eerste helft werd namelijk het gaspedaal flink ingetrapt. Met gevarieerde en verzorgde aanvallen stond het binnen no-time 8-1. De Wâlden maakte er nog ééntje maar Jens zette de uiteindelijke eindstand op het bord. Met alweer zijn derde afstandsschot bracht hij de ruststand op 9-2.

Na de thee was er weinig verandering in het wedstrijdbeeld. De thuisploeg domineerde en liep verder uit. De Wâlden probeerde wel om iets meer verdedigende druk uit te oefenen maar dit resulteerde eigenlijk alleen in een hoop dreiging naar binnen van de thuisploeg. Het was dan ook niet verrassend dat de 10-2 en 11-2 overname-doelpunten waren van Ilse en Figo. De Wâlden zakt gedurende de tweede helft steeds verder weg en wanneer ze ook hun strafworpen en vrijeballen niet weten te verzilveren zakt de moed ze helemaal in de schoenen. Drachten schakelde in deze fase ook een versnellinkje terug. Beide ploegen werden slordiger en namen genoegen met kwalitatief mindere kansen. Op 12-3 was het tijd om een drietal wissels door te voeren. Indy, Floor en Thomas kwamen in de ploeg voor Jildau, Jente en Figo voor de laatste acht minuten. Na een rommelig laatste kwart van de wedstrijd bleef de eindstand hangen op 14-6. Een stand waarmee beide ploegen met gemengde gevoelens van het veld stapten. Zeker voor de thuisploeg. Er had namelijk wel een dikkere score ingezeten.

Drachten B1 sluit de zaalcompetitie af met een mooie derde plaats op de ranglijst. Gezien de afgelopen seizoenen en de huidige veldcompetitie (2e klasse) is dit een puike prestatie. De ploeg zal de komende week genieten van een weekje rust. Wel wordt maandag het zaalseizoen geëvalueerd en vindt er donderdag een teamactiviteit plaats. De week er op mogen de noppen weer afgestoft worden en gaan we weer naar buiten!

Oefenwedstrijden veld Drachten B1:
15 april 10:00 | Sparta (Zw) B1 – Drachten B1
20 april 18:30 | Drachten B1 – Drachten A2

De hele wedstrijd tegen CSL in zijn geheel terug kijken? Dat kan hieronder!