Drachten vergeet te winnen in Ermelo

We komen in de beslissende fase in de zaalcompetitie en afgelopen zaterdag stond er dan ook het nodige op het spel, bij het bezoek van Drachten aan Dindoa in Ermelo. Drachten bezet de tweede plaats en als de twee punten mee naar huis gaan, blijft men druk houden op koploper SCO. Dindoa staat derde op 2 puntjes achterstand van Drachten en kan bij winst gelijk komen. In Drachten werd het begin dit jaar een klinkende 24-17 overwinning voor de Drachtsters, maar de verwachting vooraf was dat beide ploegen prima aan elkaar gewaagd zouden zijn. In de gezellige sporthal aan de Watervalweg ontstond een enerverend duel.

Na aanvang schoot Drachten uit de startblokken. Twee aanvallen verder en Ilse en Maurits hadden de korf al gevonden (0-2). Een doorloopbal van Anniek en een vrije bal van Wim en de kop was er definitief af (0-4). Na de eerste score van de thuisploeg was het opnieuw Ilse van afstand die het gaatje weer naar 4 trok en Anniek maakte van afstand de 1-6. Na 8 minuten was de eerste time-out van Dindoa een feit.

Die time-out hielp. Dindoa ging wat meer het eigen spel spelen en begon de achterstand langzaam in te lopen. Dat kwam wellicht mede ook doordat de time-out het ritme bij Drachten even verstoorde. Het werd 2-6, 3-6 en uiteindelijk zelfs 4-6. Na de 4-7 door opnieuw Anniek, sloop de thuisploeg opnieuw dichterbij in de score. Na een kwartier op de klok stond het zelfs 7-7 en was de voorsprong van Drachten als sneeuw voor de zon verdwenen.

In de laatste fase van de eerste helft kantelde de wedstrijd langzaam in het voordeel van de thuisploeg. Eerst maakte Bente van afstand nog de 7-8 maar was het snel daarna 8-8. Redmar werd aanvallend gebracht en dat pakte goed uit (8-9) maar ook de reactie van de thuisploeg kwam en dus werd het weer gelijk. Met twee scores van de Ermelose dames van afstand werd er voor het eerst een gaatje geslagen (11-9) en opnieuw een rake afstander van Ilse (11-10) kon niet voorkomen dat Dindoa de laatste goal voor de rust maakte en het gat dus weer twee was. Beide ploegen gingen uiteindelijk met 12-10 de rust in.

Het tweede bedrijf startte min of meer gelijk aan het eerste. Bente had binnen no-time de bal in de korf liggen en daarmee sloot Drachten weer aan (12-11). Dindoa wist dit echter in tegenstelling tot eerder nu wel te beantwoorden (13-11) waarna Drachten opnieuw in de achtervolging moest. Ilse maakte andermaal de aansluiting (13-12) en er ontstond een langere periode dat beide ploegen na lieten te scoren. Uiteindelijk was het Dindoa (14-12), waarna Milan met een klein kansje wél snel weer de aansluiting vond.

In de 5 minuten daarna viel er opnieuw geen goal en sprongen beide ploegen slordig met de kansen om. Er viel echter wel een blok te bewonderen van Ilse, dat zo hard was dat niet alleen het publiek, maar ook het wild in de verre omtrek van Ermelo verschrikt opkeek. Dit weerhield de thuisploeg er niet van om uiteindelijk toch het verschil weer op 2 te brengen (15-13).

Uiteindelijk was het Ilse die met twee rake afstanders de stand met nog 12 minuten op de klok wel gelijk trok (15-15) en er kwam weer wat meer tempo in de wedstrijd wat zich vertaalde in doelpunten. Na de 16-15 was het kort daarna Anniek met de gelijkmaker. Met nog 10 minuten te spelen bracht Dindoa het verschil weer naar 2 (18-16), maakte Milan opnieuw een afstander, maar moest Drachten ook weer een goal incasseren (19-17). Ilse maakte via een doorbraak haar 7de goal van de avond, maar opnieuw wist de thuisploeg dit te beantwoorden (20-18).

Drachten gaf nog een keer serieus gas in de laatste fase en dat resulteerde uiteindelijk in de 20-19 van Milan en de 20-20 van Wim. Er waren toen nog 4 minuten te spelen. Beide ploegen streden voor de overwinning, wat opnieuw het spel niet ten goede kwam. Veel kansen, maar er viel nog maar 1 goal te bewonderen. Die viel helaas voor Drachten bij de thuisploeg. Ook in de resterende tijd kon Drachten de korf niet meer vinden en dus was de eindstand 21-20.

Een leuke en enerverende pot korfbal, waarbij Drachten het in momenten dat de wedstrijd voor het grijpen lag, liet liggen terwijl er voldoende kansen waren. Met de winst van SCO bij Tweemaal Zes is de kampioen bekend. Met nog 2 wedstrijden te spelen is de ploeg uit Oldeholtpade met 6 punten voorsprong niet meer te achterhalen. Volgende week speelt Drachten in Wolvega tegen de kersverse kampioen en verdedigd het de tweede plaats die ze nog steeds in handen hebben op onderling resultaat.

Het tweede speelde zaterdag bij kampioenskandidaat Fiks en verloor na een goede wedstrijd uiteindelijk met 29-23. Volgende week gaat het tweede naar het Eindhovense DSC en hopelijk liggen daar meer mogelijkheden om punten te pakken.