Drachten laat punten liggen na clash met Dindoa

In de eerste zaalwedstrijd wist Drachten een mooie en verdiende 20-25 overwinning te pakken in Ermelo. Afgelopen zaterdag stond in een goed gevulde SNIJ Noord hal de eerste terugwedstrijd van het zaalseizoen op het programma. En dus kwam Dindoa deze keer naar het hoge noorden om tegen Drachten te spelen. Mooi detail is dat beide ploegen met 10 punten in de achtervolging zijn op AVO en dus de tweede plaats in de competitie delen. Het werd een uiterst boeiend duel, waarin de thuisploeg uiteindelijk aan het kortste eind trok.

De gasten hadden een betere start dan de thuisploeg, waardoor ze met 0-2 voorkwamen. In de tegenstoot waren het Wim en Meike die de stand weer gelijk trokken (2-2). We waren toen al wel bijna 7 minuten aan het korfballen, wat voornamelijk iets zei over de verdedigende kwaliteiten van beide ploegen. Dindoa kwam via de dames kant opnieuw op voorsprong maar daarna was het Maurits die de stand opnieuw gelijk trok (3-3), waarna opnieuw Wim en Martijn de score overnamen en Drachten een eerste voorsprong gaven (5-3)

In het tweede deel van de eerste helft bleef het gelijk opgaan. Dindoa kwam opnieuw terug tot 5-5, waarna Martijn de 6-5 aantekende na een prachtige tikbal van Wim. Dindoa wist daarna 2 maal op rij de korf te vinden (6-7), maar daarna was het Drachten dat het initiatief weer over nam en via Milan, Wim en Anniek met nog 2 minuten op de klok een tweepunts voorsprong namen (9-7). Deze kon Drachten meenemen de rust in, maar dat lukte niet. Door 2 strafworpen konden de gasten uit Ermelo in de laatste minuut nog weer langszij komen. Rust; 9-9

De tweede helft startte beide ploegen opnieuw behoorlijk stroef. In de eerste 10 minuten werden slechts 4 doelpunten genoteerd. 3 daarvan waren voor de gasten en alleen Wim wist daar via een rake vrije bal iets tegenover te zetten (10-12). Curieus moment was een doorloopbal van Welmoed die werd afgefloten voor snijden, terwijl duidelijk te zien was dat de dames van Dindoa beiden zelf kozen om weg te lopen naar de andere dame. Het zat in dat opzicht even niet mee. Drachten liep in deze fase een beetje achter de feiten aan. Wim (11-12) en Maurits (12-13) wisten het gaatje te verkleinen, maar in tegenaanval kon Dindoa dan gelijk meer tegenscoren.

Uiteindelijk kon Wim die ban breken door eerst een afstander binnen te leggen en daarna uit een vrije bal raak te schieten. Met nog ruim 11 minuten op de klok was het 14-14. Door een uitstartbal van Milan kwam Drachten zelfs op voorsprong, maar opnieuw wisten de gasten in de tegenaanval gelijk te maken, zodat Drachten geen kans kreeg om het gaatje te vergroten. In deze fase nam Dindoa het voortouw weer over (15-16), maar wist Anniek daar een antwoord op te geven (16-16). In de laatste 5 minuten wisten de gasten toch weer een gaatje van 2 te maken (16-18), zorgde een afstander van Arjen voor de aansluiting, maar liepen de gasten daarna verder uit naar 17-21 en was de wedstrijd met nog een minuut op de klok, gespeeld. De ingevallen Noa maakte nog de 18-21 en via een strafworp werd de eindstand bepaald op 18-22.

Na een enerverend duel bleef Drachten met lege handen achter. Daardoor staat Drachten nu derde op de ranglijst, 2 punten achter op Dindoa en 4 punten achter op koploper AVO, dat wist te winnen van ODIK. Drachten speelt volgende week om 18:45 uur bij ODIK in Barneveld.

Het tweede speelde tegen koploper Dindoa 2 en wist een knap gelijkspel uit de strijd te slepen. Hierdoor pakt de ploeg van Marc Akkerman een belangrijk punt en kan het verder omhoog kijken. Volgende week speelt Drachten 2 om 18:20 uur de uitwedstrijd tegen SCO. Hopelijk kunnen dan opnieuw punten gepakt worden.