Drachtsters nemen 2 punten mee uit Ermelo

De zaalcompetitie is dit weekend gestart en zowel Drachten 1 als Drachten 2 troffen zaterdag in Ermelo de twee selectieteams van Dindoa. Het publiek, waaronder veel Drachtsters, werden getrakteerd op twee aantrekkelijke wedstrijden.

Het tweede team had het direct lastig en moest na een vlammende aanvang van de thuisploeg in de achtervolging. Door pech en blessures bleef het team van Marc Akkerman door gebrek aan schotkracht wat achter de feiten aan lopen. Na een 12-9 ruststand kon de ploeg ook in de tweede helft het gaatje niet meer dichten. Uiteindelijk stond er een eindstand van 22-17 op het bord en dat was gezien de verhoudingen wel terecht.

Daarna volgde de hoofdwedstrijd van de avond. Twee gretige ploegen betraden de arena en ze lieten zich beiden gelden. Het tempo was direct hoog en de neutrale kijker, maar ook de supporters van beide partijen kregen een zinderende korfbalshow te zien. Na een minuut en 10 seconden stond het al 2-2 en hadden Welmoed en Noa de korf voor Drachten gevonden. Wim liet de 2-3 aantekenen en na de 3-3 werd het door opnieuw Noa en Maurits ineens 3-5.

Slechts even kon Drachten hiervan genieten, want na de 4-6 kwam de thuisploeg terug tot 6-6 en liep daarna verder uit tot 8-6. Een time-out zorgde voor iets meer rust en duidelijkheid en beide ploegen gingen uiteindelijk met 10-9 de rust in. Zoals gezegd, het tempo was hoog in de eerste helft en de tussenstand was op zich niet onterecht.

De groen-zwarten kwamen het beste uit de kleedkamer. Door een uitstarter van Arjen en een rake afstander van Welmoed namen de gasten het heft in handen. De thuisploeg wist, na een gemiste strafworp aan Drachten kant, nog een keer 12-12, en dus gelijk te maken, maar daarna nam Drachten opnieuw het voortouw. 2 doelpunten van Milan en opnieuw een goal van Noa zorgden voor een 12-15 tussenstand.

Met nog een dik kwartier te spelen had Drachten een flink gat geslagen en de thuisploeg kon dit tij niet meer keren. Daarbij nam Drachten steeds het voortouw in de score zodat de thuisploeg eigenlijk niet meer in de wedstrijd terug kwam. Het ging naar 14-17, 16-19 en 18-21.

In de laatste 7 minuten liep Drachten verder uit naar 18-22 (afstandschot Arjen), 18-23 (afstandschot Milan), 18-24 door een rake strafworp van de prima ingevallen Meike en met nog een minuut op de klok maakte Maurits zelfs de 18-25 van afstand. Dat de thuisploeg daarna nog 2 doelpunten wist aan te tekenen, nam niet weg dat Drachten met een 20-25 overwinning een prima start van de zaalcompetitie heeft.

Drachten 1 staat na de eerste speelronde met de overwinning uiteraard bovenaan in de overgangsklasse B. Dat doet het samen met AVO, dat bij ODIK met 21-32 won, Ritola, dat thuis Heerenveen versloeg met 23-17 en Sparta Zwolle dat thuis nipt KIOS de baas bleef (23-21). Volgende week komt ODIK uit Barneveld in Drachten op bezoek.

Drachten 2 deelt na het verlies de onderste plaatsen in de Reserve Overgangsklasse A met Ritola 2, dat thuis met 18-20 ten onder ging aan Heerenveen 2, SCO, dat thuis eveneens met 2 punten verschil verloor van AVO 2 (23-25) en Sparta Zwolle 2, dat thuis niet wist te winnen van Nic. 2 (13-26). SCO is de volgende tegenstander van Drachten 2 in de eigen hal..

Zaterdag 18 november 18:30 Drachten/Van der Wiel 2 – SCO/European Aerosols 2
Zaterdag 18 november 20:15 Drachten/Van der Wiel 1 – ODIK/JansenvdGrift 1