Drachten B1 heeft pech in de afronding tegen DOS’46 B1

Leerzame middag in het Topkorfbalweekend voor de B1

Op het jaarlijkse Slagerij de Vos Topkorfbalweekend kwam Drachten B1 in actie tegen DOS’46 B1. Beide ploegen hebben een goede veldcompetitie gespeeld met wisselende successen. Twee weken geleden speelde Drachten nog in Nijeveen tegen DOS’46 B2, hier werd niet erg overtuigend gewonnen. Afgelopen zaterdag was dus een mooi moment op dit te revancheren. Drachten B1 is in de voorbereiding een nieuw selectieproces ingegaan en speelt dus met 6 dames en 4 heren verdeeld over vakken. Eerste aanval: Jort, Figo, Jildau, Indy en met Tess op de bank. Eerste verdediging: Jens, Niek, Ilse, Jente en met Floor op de bank. De reserves werden aangevuld met C1-spelers Thomas en Hylke Rienk.

De eerste helft stond in het teken van éénschotsaanvallen. Zowel DOS’46 als Drachten kregen in het eerste deel weinig grip op de aanvallende rebounds. DOS’46 daarentegen wist nog wel regelmatig een goed uitgespeelde kans te creëren. Iets waar Drachten moeite mee had. Mede door de druk van een aflopende schotklok, waar de thuisploeg weinig tot geen ervaring mee had. Na een kwartier bracht dit de tussenstand op 0-4. Na dit kwartier begonnen de aanvallen van Drachten beter te draaien en werd er beter gerebound. Daarnaast werd de timing beter en werden er gevarieerde kansen gecreëerd. Helaas was de afronding niet zo scherp als de week er voor. Met 5 gemiste doorloopballen en 6 korte kansen bij de thuisploeg werden de kleedkamers opgezocht bij een stand van 3-5.

Drachten kwam goed uit de kleedkamers. Met een 3-1 run kwam de ploeg terug op gelijke hoogte. Helaas was dit ook het punt dat DOS’46 het gaspedaal intrapte. Na twee keer knipperen met de ogen stond het alweer 6-12. Een mentaal tikje wat de ploeg van Joran Piepers even moest verwerken. Dit is uiteindelijk nooit echt gelukt. Het gaatje van 6 kon tot 8-14 vastgehouden worden waarna de uitploeg verder afstand nam. Het waren met name de heren van DOS’46 die de tweede helft met scherp schoten. Drachten had het schot niet vandaag en kwam niet meer in hun goede kansen. De complimenten gaan uit naar DOS’46 voor de sterke tweede helft. Eindstand: 10-20

Al met al werd geconcludeerd dat DOS’46 B1 een maatje te groot was voor de groenhemden. Al was het verschil op het scorebord geen echt goede afspiegeling van de krachtsverhoudingen binnen de lijnen. Aanstaande zaterdag speelt de B1 opnieuw een thuiswedstrijd in de SNIJ Noord hal. De tegenstander is om 13:00 It Fean/Boelenslaan B1.

De wedstrijd tegen DOS’46 B1 in zijn geheel terug kijken? Dat kan hieronder!