Drachten beloont zichzelf niet na prachtig duel

Zaterdag stond in Buitenpost de eerste terugwedstrijd in de Overgangsklasse 1 op het programma. Het was gelijk een wedstrijd om het “echie” omdat koploper Flamingo’s de “runner up” Drachten ontving. Om nog in de race te blijven voor het kampioenschap was winst voor de groenhemden noodzakelijk. Dat zou dan ook nog moeten met minimaal 4 doelpunten verschil, zodat de score in de eerste wedstrijd (13-17) ongedaan gemaakt kon worden. Het werd een duel waar de stukken bij tijd en wijle vanaf vlogen. Reclame voor de korfbalsport, noem je dat ook wel.

Drachten startte ietwat stroef terwijl Flamingo’s direct bij de les was en daardoor konden ze in de eerste minuten uitlopen naar 3-1. Alleen Arjen wist er vanaf afstand iets tegenin te brengen. Femke en Milan brachten beide ploegen weer naast elkaar (3-3), maar daarna stokte de productie bij Drachten even. Ook bij Flamingo’s scoorde in die fase moeilijk maar wist wel uit te lopen naar 5-3. Pas 12 minuten voor de rust was het Milan die de aansluitingstreffer maakte en even later schoot hij ook de gelijkmaker op het bord (5-5).

In de laatste fase van de eerste helft bleven beide ploegen dicht bij elkaar. De thuisploeg nam wel steeds het initiatief in de score, maar Drachten wist via Anniek, Milan en Wim telkens weer gelijk te maken (8-8). Vlak voor de rust nam Drachten voor het eerst de voorsprong via een prachtige doorloopbal met kaats van Femke. Daardoor gingen beide ploegen uiteindelijk de rust in met een 8-9 tussenstand.

Het tempo van de wedstrijd was in het eerste bedrijf hoog en intens en dat werd de tweede helft niet veel anders. Drachten nam hierin het voortouw en wist de in de eerste helft vergaarde voorsprong, uit te breiden via opnieuw Milan (8-10). Even leek het erop dat Drachten een marge kon pakken. Na de 9-10, was het Martijn die het verschil opnieuw naar twee bracht (9-11). Dit was de fase dat Drachten had moeten doordrukken, maar Flamingo’s wist telkens direct weer te antwoorden (10-11) en uiteindelijk werd het weer 11-11.

In het verloop van de tweede helft bleven de ploegen dicht bij elkaar. Anniek maakte de 11-12, Arjen de 12-13 en opnieuw Anniek de 13-14. Maar telkens maakte de thuisploeg weer gelijk. Ook de ingevallen Welmoed deed een duit in het zakje (14-15) en Drachten had onder meer vanaf de strafworpstip kansen om verder uit te lopen, maar liet dat na, waardoor Flamingo’s opnieuw gelijk kwam (15-15).

In de laatste fase van de wedstrijd moest Drachten steeds meer proberen om het gaatje te forceren, terwijl de thuisploeg juist de rust pakte om lange aanvallen te draaien. Het belang van Flamingo’s was ook om de tijd vol te spelen. Na de 16-15 was het Wim, die overigens prima speelde, die de 16-16 vanaf de strafworpstip liet noteren. Welmoed (16-17) en Jenmar (17-18) zette Drachten op voorsprong, maar de thuisploeg maakte telkens weer gelijk. Ruim een minuut voor tijd was het uiteindelijk de thuisploeg die de voorsprong pakte uit een knap afstandsschot. Eindstand 19-18.

Met deze uitslag is Flamingo’s zo goed als kampioen. Theoretisch kan Wéz Handich/DOW/TFS Flamingo’s nog achterhalen. Dan moeten ze volgende week met meer dan 4 doelpunten verschil winnen in Buitenpost en mag Flamingo’s ook de laatste wedstrijd niet winnen van het al uitgespeelde Invicta/Frigro, terwijl Wéz Handich/DOW/TFS in de laatste ronde moet winnen van Drachten. Drachten heeft goed zicht op plek 2 of plek 3, wat handhaving betekent in de Overgangsklasse.

Drachten 2 had een bijzondere zaterdag. Ze speelden in Voorthuizen eerst de reguliere uitwedstrijd. Na 4-9 voorgestaan te hebben, bleven ze uiteindelijk hangen op 15-15. Daarna werd het restant van de gestaakte wedstrijd in Drachten nog uitgespeeld. Met nog 4 minuten op de klok was het 12-4 en de uiteindelijke uitslag was 14-7. Daardoor gingen er 3 punten mee terug naar Drachten. Door verlies van concurrent NKC’51 2 bij DVO 4, staat Drachten, ondanks 2 punten in mindering, toch aan kop in de Reserve Hoofdklasse 2.