Drachten start vals tegen Flamingo’s

Een zonovergoten Sportlaan was het decor voor een beladen eerste duel in de Overgangsklasse 1. Drachten wist vorig jaar niet te promoveren naar de Hoofdklasse en dus speelt het nu in de nieuwe opzet van de competitie in de overgangsklasse. Samen met Invicta/Frigro, Wêz Handich/DOW/TFS en Flamingo’s vormen ze de Overgangsklasse 1 en spelen ze in het najaar een volledige competitie.

Bij Drachten is het één en ander veranderd. Marco Zegwaard is de nieuwe hoofdtrainer en Lauren Bleeker heeft de overstap van Udiros naar Drachten gemaakt maar ze begint op de bank deze wedstrijd. Het was niet alleen zonovergoten, maar ook warm, maar dat was zeker de eerste helft in het tempo nauwelijks te merken. Beide ploegen gingen er vol voor.

De eerste aanval van Drachten was gelijk raak. Anouk wist van achter de korf een doorloopbal te benutten. In de tegenaanval trok de opponent uit Buitenpost de stand met een afstander weer gelijk (1-1). Na een mislukte aanval van Drachten was ook het tweede schot van de Flamingo’s raak. Via een uitstarter in de volgende aanval was het opnieuw raak en dus keek Drachten na 5 minuten tegen een achterstand van 2 doelpunten aan. Milan bracht met twee afstanders de score weer in evenwicht (3-3). Drachten had het nu verdedigend beter op orde en kon aanvallend meelopen.

Martijn maakte met een afstander zijn eerste goal in de hoofdmacht en na de 4-4 was het de teruggekeerde Jenmar die met een uitstarter Drachten opnieuw de voorsprong gaf. Deze werd door de tegenstander helaas ook weer teniet gedaan (5-5). Het tempo bleef hoog en Anniek schoot raak via een afstandsschot, waardoor Drachten andermaal de voorsprong pakte. In deze fase kreeg de thuisploeg steeds meer grip in de verdediging. Wim maakte er na iets meer dan 10 minuten dan ook 7-5 van en Drachten had een gaatje.

Jenmar maakte het gat met een opnieuw een doelpunt op de achterkant nog iets groter (8-5) en kreeg vervolgens de kans om de score nog verder uit te bouwen maar miste een strafworp. In de tegenaanval kreeg de Flamingo’s na een overtreding op één van de dames ook een stip en die ging er wél in, waardoor het in plaats van 9-5 een tussenstand van 8-6 op het scorebord stond.

De wedstrijd werd richting de pauze steeds wat rommeliger en Drachten kon daar niet goed mee omgaan. Na de 8-7 viel na een langere periode zonder doelpunt de 8-8 en stonden de ploegen met nog iets minder dan 10 minuten te spelen weer gelijk. Drachten miste in die fase opnieuw van 2,5 meter, maar Femke compenseerde dat met een mooie afstander en bracht Drachten opnieuw aan de leiding. Een strafworp deed deze voorsprong weer teniet, maar Anniek wist via een benutte strafworp Drachten opnieuw op voorsprong te zetten (10-9). Na opnieuw de gelijkmaker was het Flamingo’s die vlak voor rust een voorsprong pakten, maar uiteindelijk bepaalde Milan met een rake afstander de ruststand (11-11).

In het tweede bedrijf viel er voor de neutrale kijker veel minder te genieten. Drachten speelde goed, creëerde veel kansen maar schoot nauwelijks nog iets raak, al was het Martijn die de score in de tweede helft opende met een klein kansje. De Flamingo’s kwamen steeds meer in de wedstrijd en dat gaf ze vleugels. beetje bij beetje namen ze afstand en liepen ze eerst uit naar 12-14 en verder naar 12-16. Vlak voor tijd werd het 12-17 en was de wedstrijd definitief gespeeld. De ingevallen Lauren kon haar debuut gelukkig nog opsieren met een mooie goal. Eindstand 13-17.

Er is het nodige werk aan de winkel voor de trainers van Drachten. Dit zal snel opgepakt moeten worden want voor we het weten is de competitie voorbij. Volgende week wacht het duel met Invicta/Frigro in Kollum.