Drachten haalt druk bevochten overwinning op Heerenveen

Na het mini voorjaarsreces stond er afgelopen zaterdag een beladen potje korfbal op het programma in de SNIJ Noord hal. De Drachtsters hadden nog een appeltje te schillen met tegenstander KV Heerenveen. De wedstrijd in Heerenveen konden veel spelers zich nog goed herinneren. Na een 0-8 voorsprong gaf Drachten uiteindelijk de punten toch nog uit handen (18-15). In de goed gevulde SNIJ Noord hal in Drachten werd het in elk geval een aantrekkelijk schouwspel, waarbij vooral de neutrale kijker de grote winnaar was.

Niet de thuisploeg, maar de gasten gaven in de beginfase met hoog tempo het meeste “thuis” en dus keek Drachten na 2 minuten tegen een 0-2 achterstand aan. Nadat Anniek van afstand de eerste Drachtster treffer had weten te noteren waren het opnieuw de gasten die de korf troffen en was het gat andermaal 2 punten. Drachten haakte aan bij het tempo en kwam op stoom; Een uitstarer van Arjen en een afstandschot van Ilse zorgen voor een gelijke stand. Wim maakte vanuit de korf de 4-3 en na de 4-4 van Heerenveen sprintte Drachten door naar 8-4 door achtereenvolgens Maurits, Arjen, Anniek van de stip en Wim. Coach Peter Tolsma van Heerenveen kon dan ook niets anders doen dan in de 8ste minuut al een time-out aanvragen.

Na de time-out bleef het tempo in eerste instantie hoog en dat speelde Drachten het meest in de kaart. Opnieuw Maurits en daarna Ilse zorgden voor een 10-4 tussenstand. Na de 10-5 van Heerenveen, waren het opnieuw Anniek en Ilse die het gaatje optrokken naar 7 (12-5). In de laatste fase voor de rust bleef Heerenveen een beetje aan het elastiek hangen, maar werd het verschil nooit kleiner dan 4 goals. Uiteindelijk was het Ilse die met een rake vrije bal en een strafworp de marge vlak voor rust weer op 6 bracht. Beide ploegen gingen met 18-12 aan de thee.

Direct na de rust verkleinde de gasten de marge naar 4 (18-14) en kreeg Drachten het steeds een beetje lastiger om het gaatje te handhaven. Een vrije bal van Ilse zorgde voor de 19-14, maar in de daaropvolgende aanval maakte Heerenveen de 19-15. Nadat de gasten ook de 19-16 hadden aangetekend, was het Anniek die uit een strafworp de 20-16 maakte en na de 20-17 van Heerenveen was het Maurits die de 21-17 aantekende. In deze fase werd de wedstrijd een stuk fysieker en lag het spel vaak even stil vanwege blessure behandelingen. Daar leek Drachten het meeste last van de hebben, want in het laatste kwart van de wedstrijd kon Heerenveen het gaatje steeds meer dichten.

Met nog 14 minuten op de klok werd het 21-18 en 21-19 en na de 22-19 van Maurits liepen de gasten verder in. De 22-20 viel, de 22-21 viel en uiteindelijk wisten de gasten zelfs de 22-22 in het mandje te leggen. Met nog 8 minuten te gaan was de wedstrijd weer helemaal open en moest de thuisploeg aan de bak. Gelukkig ging het groene legioen er nog een keer goed achter staan en was het eerst Ilse die de 23-22 met een fraai afstandschot aantekende, daarna hield Maurits het hoofd koel door een prachtige doorloper af te ronden en het gaatje weer naar 2 te brengen (24-22). De echte apotheose moest toen nog komen.

Heerenveen bleef dichterbij dan Drachten lief was in deze laatste minuten. Na de 24-23, was het Wim die uit een vrije bal de 25-23 maakte. Echter, de gasten beantwoorden dit direct met de 25-24 en uiteindelijk zelfs de 25-25 met nog ruim 5 minuten op de klok. De laatste minuten waren de aanvallen van Heerenveen beter verzorgd, maar waren het vooral de dames die van afstand schoten maar de korf niet meer wisten te vinden. Bij Drachten was er veel onnodig balverlies, maar resulteerden de duels wel in een allesbepalende vrije bal, na een overtreding op Wim. De ingevallen Redmar schoot met nog 50 seconden op de klok raak! In de opvolgende aanval wist Heerenveen niet tegen te scoren en toen Drachten met nog 30 seconden de bal onderschepte, was de wedstrijd gespeeld. Drachten speelde de tijd vakkundig uit en trok de 26-25 over de streep.

Drachten blijft hierdoor nog steeds de achtervolger van koploper SCO, dat thuis met duidelijke cijfers won van SKF (29-22) en nog steeds 4 punten voorsprong heeft. Volgende week wacht in de strijd om de tweede plaats de lastige uitwedstrijd tegen Dindoa dat op twee punten achterstand van Drachten derde staat. Bij winst volgende week, kan Drachten uit bij SCO nog weer inlopen op de koploper. Bij verlies van Drachten volgende week en minimaal een gelijkspel van SCO, is het feest in Oldeholtpade.

Het tweede won zaterdag afgetekend van ZKV 2 (35-18) en blijft hierdoor in de race voor handhaving. Volgende week spelen ze in Oegstgeest tegen koploper Fiks. De week daarna wacht de uitwedstrijd bij DSC in Eindhoven. Drachten 2 heeft in elk geval nog punten nodig om zich veilig te spelen.