Drachten kan ook bij Heerenveen niet winnen

Het einde van de veldcompetitie komt in zicht en een stukje uitleg over de promotieregeling voor de overgangsklasse kan geen kwaad. Deze regeling heeft alles te maken met de nieuwe opzet van de veldcompetitie waarvoor de bond in het volgende seizoen gekozen heeft.
De nummers 1 van de overgangsklasse en de beste 2 nummers 2 promoveren naar de Ereklasse (hoogste niveau).
De slechtste 2 nummers 2 spelen tegen de de slechtste nummers 7 van de hoofdklasse waarbij de winnaars promoveren naar de Ereklasse en de verliezers in de Hoofdklasse blijven.
De nummers 3 t/m 7 promoveren naar de Hoofdklasse
De nummer 8 blijft in de Overgangsklasse

Vóór de wedstrijd tegen KV Heerenveen staat Drachten op de 8ste en laatste plaats in de Overgangsklasse A. Op onderling resultaat staat CSL met hetzelfde aantal punten (8) op de 7de plek en AVO bezet met 9 punten de zesde plaats. Conclusie is dat het flink spannend is in de race om promotie af te dwingen en elke overwinning is dan ook goud waard. Voor Drachten te beginnen met de lastige uitwedstrijd tegen Heerenveen. Vooralsnog zijn beide ploegen dit seizoen in balans. Ze wonnen beiden in de zaal de thuiswedstrijd en in de herfst van 2022 werd het in Drachten op het veld gelijk.

Ook in Heerenveen bleken de doelpunten weer duur voor beide ploegen. Na 2 en een halve minuut was het Anniek die de score opende door een toegekende strafworp te benutten. De thuisploeg zette aan en wist uit te lopen naar 4-1, waarna opnieuw Anniek van afstand de 4-2 noteerde. Nadat Heerenveen opnieuw tweemaal doel trof, nam Drachten de eerste time-out. Die miste uiteindelijk zijn effect niet, al moest Drachten eerst opnieuw 2 goals incasseren (8-2). Daarna begon de machine aan Drachten kant langzaam te draaien. Na een afstander van Femke was het Milan die vlak voor rust de 8-4 aantekende. Daarmee gingen beide ploegen aan de thee.

In de tweede helft pakte Drachten het opnieuw op. Wim maakte een vrije bal (8-5) en na de 9-5 van Heerenveen waren het Ilse en Milan die beiden van afstand het gaatje verder verkleinden (9-7). In deze fase kon Drachten goed partij geven. Na de 10-7 van Heerenveen namen ze een time-out. In dit geval was het andermaal Drachten die daar het beste mee omging. Eerst was het Dennis die de 10-8 maakte en daarna was het Ilse die opnieuw van afstand voor de aansluiting zorgde (10-9). Heerenveen rechtte de rug en maakte de 11-9.

De laatste 10 minuten kreeg Drachten alle kans om de stand minimaal in evenwicht te brengen, maar de kansen werden te veel gemist om het Heerenveen echt lastig te maken. Drachten miste op 11-9 een strafworp waardoor het opnieuw de aansluiting kon maken en de tegenstander profiteerde door het gaatje te vergroten naar 12-9 en 13-9. Arjen maakte van afstand de 13-10 en Ilse gooide er een vrije bal in (13-11), maar die goal viel met 2 minuten op de klok eigenlijk te laat. Drachten kon geen slot-offensief meer starten en Heerenveen maakte uiteindelijk aan alle twijfel een einde. Eindstand 14-11.

Omdat AVO verloor van Sparta Zwolle en CSL gelijk speelde tegen Wit Blauw, zijn er nog steeds kansen voor Drachten om het tij te keren. Drachten heeft 8 punten en beide andere ploegen hebben er 9. Minimaal 1, maar liefst 2 overwinningen zouden ervoor kunnen zorgen dat Drachten alsnog promotie veilig stelt. Volgende week staat de lastige uitwedstrijden tegen NKC’51 op het programma.