Drachten wint kraker van Heerenveen

Met nog 2 competitieronden te gaan speelde Drachten afgelopen zaterdag in en tegen KV Heerenveen. Drachten stond vooraf op een comfortabel lijkende derde plek in de Overgangsklasse B. De concurrentie zit Drachten de laatste weken letterlijk en figuurlijk op de hielen en ook KV Heerenveen is daar onderdeel van. Bij verlies in Heerenveen en winst van Sparta tegen ODIK zou het gaatje met zowel Sparta als Heerenveen met de groenhemden te overbruggen zijn. Daarbij is de verwachting dat Heerenveen volgende week bij ODIK wint en Drachten speelt dan thuis tegen Sparta. Daarmee kan Drachten bij verlies in theorie zelfs nog voor degradatie in aanmerking komen. Er was Drachten dan ook veel aan gelegen om minimaal een punt te pakken en zich daarmee veilig te stellen.

Nu weten de trouwe toeschouwers van de Drachtster SNIJ Noord hal, dat Drachten in het algemeen meer punten buiten de deur haalt dan binnenshuis. Alleen tegen AVO werd er in Assen nipt verloren. Verder heeft Drachten alle uitwedstrijden nog gewonnen. KV Heerenveen is wel een tegenstander waar Drachten het in het algemeen lastig tegen heeft. Het kon dus alle kanten op en dat was waarschijnlijk precies de reden dat er ongeveer net zoveel supporters van Drachten in de hal zaten dan van de thuisploeg.

Om iets na 20:00 uur startte het prima leidende duo Blaauw / de Vries het treffen. Via een rake vrije bal van Noa nam Drachten het heft in handen. Nadat de 1-1 geïncasseerd moest worden liepen de gasten direct weg bij de thuisploeg. Een rake treffer van afstand van Wim en een klein kansje van Martijn brachten een 1-3 tussenstand op het bord. Na de vakwissel was het opnieuw Noa die het gaatje nog wat groter maakte, waarna Heerenveen iets terug deed (2-4). Met iets meer dan 7 minuten gespeeld te hebben, moest Heerenveen de eerste time out nemen. Voornaamste aanleiding waren de goal van Anniek en de toverbal van Martijn, zodat er inmiddels een 2-6 voorsprong op het bord stond.

De time out hielp even; Drachten was het tempo even kwijt en Heerenveen wist een paar keer de korf te vinden zodat het gaatje voor even werd gedicht (5-6). Martijn gooide van afstand de 5-7 binnen en na de 6-7 was het Noa die de 6-8 liet aantekenen. Dit was voor de ploeg van Marco en Arnold het signaal om nog maar eens even goed gas te geven, maar het verdedigend ook goed dicht te houden. Achtereenvolgens een vrije bal van Meike, doorloopbal van Anniek, een afstander van Milan en een vrije bal van Noa en er stond ineens een 6-12 tussenstand op het scorebord. In de laatste paar minuten verslapte Drachten iets en kon Heerenveen terugkomen tot een 9-12 ruststand. Overigens een tussenstand die zeker niet tegen de verhoudingen in was.

Na de rust was het aanvankelijk Heerenveen dat driftig op zoek ging naar de aansluiting. Daardoor gooiden ze het tempo in de aanval omhoog en dat was precies wat Drachten nodig had. Heerenveen maakte na 7 doelpuntloze minuten de eerste treffer na de thee (10-12), maar daarna namen de gasten de score over en gaven ze even flink gas. Binnen 5 minuten waren het Wim (2x), Meike (2x), Noa, Milan en Anniek (2x) die de korf wisten te vinden. Heerenveen wist 2 maal tegen te scoren, zodat er 12-20 op het scorebord stond en de wedstrijd met nog ruim 13 minuten min of meer gespeeld was.

De thuisploeg wisselde en probeerde de wedstrijd daarmee nog weer te kantelen (15-20), maar Anniek en Milan schoten daarna weer raak voor Drachten, zodat het gat bleef bestaan (15-22). In de laatste minuten probeerde Drachten de klok rond te spelen, moest het zo her en der nog een goal incasseren, maar scoorden Meike en Milan ook nog een keer, zodat een voor Drachten verlossende eindstand van 18-24 op het scorebord bleef staan, nadat het arbitrale duo de wedstrijd voor de laatste keer hadden afgefloten.

Een voor Drachten beslissend resultaat, want hiermee zijn ze niet meer te achterhalen voor een aantal ploegen die onder hun staan en kunnen ze volgende week tijdens de laatste thuiswedstrijd tegen Sparta vrijuit spelen. Voor de tegenstander Heerenveen waren de druiven een stuk zuurder. Door de winst van Sparta tegen ODIK verlieten de Zwollenaren plek 7 en neemt Heerenveen deze nu over. Volgende week speelt Sparta in Drachten en gaat Heerenveen naar Barneveld. Bij winst van Sparta degradeert Heerenveen. Doordat KIOS en AVO in Ruinerwold de punten deelden (24-24) is AVO wel te achterhalen door Dindoa, maar op onderling resultaat is AVO kampioen. Dindoa staat nu tweede en Drachten is derde. KIOS staat een punt achter Drachten op plek 4.

Drachten 2 speelde ook in Heerenveen tegen KV Heerenveen 2 en beide ploegen bleven in evenwicht (16-16). Daarmee lukte het Drachten 2 niet om de twee punten verschil in de rangschikking tussen beide ploegen te dichten en is nu al duidelijk dat Drachten 2 vijfde wordt in de competitie. Volgende week komt het al gedegradeerde Sparta Zwolle 2 op bezoek.

Aankomende zaterdag spelen Drachten 1 en 2 de laatste zaal-ronde in de eigen SNIJ Noord hal. Om 18:30 speelt Drachten 2 dus tegen Sparta Zwolle 2 en om 20:15 staat het treffen tussen beide hoofdmachten op het programma.