Drachten laat zich verrassen bij Heerenveen

Een mooi affiche op voorhand natuurlijk afgelopen zaterdag. Kan Drachten als één van de koplopers in overgangsklasse B zijn status behouden of is het KV Heerenveen dat daar een stokje voor gaat steken? Dat was de grote vraag voor aanvang van de laatste wedstrijd van beide ploegen in 2022. Op het veld bleven beide ploegen eerder dit seizoen in Drachten in evenwicht. In de zaal hebben de Drachtsters met een ongeslagen status de flow aardig te pakken. Heerenveen daarentegen wist pas één keer te winnen. Om kwart voor 9 werd de wedstrijd in de Blauw Wit hal in Heerenveen door de heren Kamphuis en Hesselink ingefloten.

Het leek wel of de thuisploeg het vizier nog niet helemaal scherp had staan bij aanvang van de wedstrijd. De gasten daarentegen startten goed en lieten gestaag de score oplopen. Na een strafworp van Anne (0-1) en een doorloper van Wilfred (0-2) was het Bente die vanuit een vrije bal van Anniek vrij kon aanleggen (0-3) en Anniek benutte daarna zelf een strafworp (0-4). Vervolgens waren het eerste Maurits van afstand en daarna Wilfred van afstand die de voorsprong verder uitbreiden (0-6) en ook na de eerste time-out van Heerenveen bleef Drachten stoïcijns doorgaan met wat ze moesten doen. Eerst was het Milan met een rake afstander en daarna eveneens van afstand scoorde Anniek. Een betere eerste 15 minuten kon Drachten zich niet wensen (0-8).
Eindelijk kwam Heerenveen op stoom en binnen 5 minuten stond het 5-8, wat een veel beter beeld was van de onderlinge verhoudingen. Anne maakte de 5-9, maar Drachten kon toch niet voorkomen dat Heerenveen nog voor de rust weer aansloot en met een 8-9 tussenstand, was Heerenveen eigenlijk mentaal de winnaar van het eerste bedrijf.

Helaas was dat ook de tweede helft goed te zien. Heerenveen bleef aan het elastiek hangen en Drachten kon nog wel steeds op voorsprong blijven, maar geen definitief gaatje meer slaan. Maurits opende de score en maakte van afstand de 8-10, Heerenveen dichte te gat naar 9-10. Anniek slaagde er met een strafworp in om 9-11 te maken waarna Heerenveen voor het eerst langszij kwam 11-11 met nog een kwartier op de klok.

Wim en Anniek maakten daarna beiden een strafworp zodat het gaatje weer 2 was (11-13) maar Heerenveen wist dat gaatje ook weer te dichten (13-13). 9 minuten voor tijd wist de thuisploeg voor het eerst op voorsprong te komen door een benutte vrije bal en via een afstandschot werd het zelfs 15-13. Bij Drachten was de energie eruit en wat coaches Simon en Arnold ook probeerden, de energie kwam niet meer terug. Heerenveen liep uit naar 16-13 waarna Redmar het gat nog iets kon verkleinen naar 16-14. In de laatste fase was het Heerenveen, wat het gaatje opnieuw naar 3 bracht (17-14), waarna opnieuw Redmar de 17-15 aantekende. Vlak voor tijd maakte Heerenveen aan alle illusies van Drachten een eind door van afstand de 18-15 te maken. Dat was ook de eindstand.

Drachten zakt met dit resultaat naar de tweede plaats omdat concurrent SCO wel wist te winnen bij SKF (18-19). SCO blijft daarmee ongeslagen op kop en Drachten deelt de tweede plaats met Dindoa. Op 14 januari hervat Drachten de competitie met een opnieuw interessante thuiswedstrijd tegen Dindoa en een week later speelt Drachten opnieuw thuis tegen SCO. Hopelijk tot de 14de!