Drachten wint op souplesse

Na het verlies van de week ervoor in Buitenpost, was duidelijk dat het hoogst haalbare voor Drachten deze herfstcompetitie de tweede plaats is. Voor tegenstander Invicta/Frigro was het de laatste strohalm om zich te ontdoen van de laatste plaats. Dan moest er wel gewonnen worden van de thuisploeg, terwijl daar inmiddels een duidelijke stijgende lijn te zien is.

Drachten had zich voorgenomen om de tegenstander vanaf het begin van de wedstrijd te domineren en dat lukte prima. Door twee schoten van Anniek en een strafworp van Jenmar stond er binnen 5 minuten een 3-0 voorsprong op het scorebord. Pas toen kon de tegenstander iets terug doen (3-1). Nadat Arjen via een mooie uitstartbal de 4-1 in het mandje had laten verdwijnen, moesten de Drachtsters de tweede tegengoal incasseren. Dit was echter wel het startsein om weer even gas te geven om het gaatje te vergroten. Milan maakte 2 goals en bracht daarmee de tussenstand op 6-2.

Na opnieuw een tegentreffer (6-3) liepen de Drachtsters verder uit. Anouk en Jenmar scoorden van afstand en na de eerste time-out van Invicta was het een vrije bal van Janke en een strafworp van Anniek die ervoor zorgden dat de wedstrijd na 21 minuten met een 10-3 tussenstand, feitelijk al gespeeld was. In het laatste deel van de eerste helft kwam Invicta/Frigro weer iets terug, maar door opnieuw een benutte vrije bal van Janke en een uitstarter van Arjen was het met rust 12-6.

Na de rust zagen we een ander spelbeeld. Invicta/Frigro kon eigenlijk niet meer en Drachten hoefde niet zo nodig meer. Daardoor was de scherpte bij beide ploegen een beetje weg. Femke maakte van afstand de eerste treffer en na 2 tegengoals schoot ook Martijn zijn eerste doelpunt binnen (14-8). In het vervolg van de tweede helft zou Drachten nog 6 doelpunten maken via Jenmar (2), Anouk, Milan, Anniek en de ingevallen Noa. Invicta/Frigro deed het iets beter en liep in verhouding weer een beetje in. Maar een echte wedstrijd werd het nooit meer. Eindstand 20-16.

Met dit resultaat handhaaft Drachten zich in elk geval in de overgangsklasse. In de loop van de avond kwam vanuit Rottevalle het bericht dat Flamingo’s definitief kampioen was geworden door met 11-13 te winnen van Wêz Handich/DOW/TFS. Volgende week gaat Drachten naar Rottevalle om te bepalen wie er tweede en derde worden in de Poule. Drachten heeft 2 punten voorsprong en heeft thuis met 10 doelpunten verschil gewonnen (25-15). De wedstrijd wordt komende zaterdag om 19:00 uur gespeeld. U kunt op de fiets.

Het tweede van Drachten werd afgelopen zaterdag kampioen in de Reserve Hoofdklasse. Ze wonnen zelf thuis van DVO 4, terwijl directe concurrent NKC’51 2 in Nijverdal verloor van Spirit. Het kampioenschap van Drachten 2 is extra knap, omdat men startte met 2 punten in mindering vanwege een scheidsrechterstekort. Drachten 2 gaat komende zaterdag naar Nijverdal toe en speelt om 14:30 de laatste veldwedstrijd tegen datzelfde NKC’51 2.