Drachten laat herstel zien in Kollum

Het was goed toeven op het mooie korfbalveld aan de Bernhardlaan in Kollum. Er was dan ook mooi wat publiek mee gekomen voor de zomeravond wedstrijd van Drachten tegen Invicta/Frigro. Doordat beide ploegen vorige week in de eerste competitieronde de punten hadden laten liggen, was winst voor beiden zeer gewenst.

Om kwart voor zeven startte scheidsrechter van der Griend de wedstrijd. In de eerste fase van de eerste helft waren beide ploegen aan elkaar gewaagd. Daarbij nam de thuisploeg brutaal het initiatief, maar na de 1-0 was het Anouk die van achter de korf de 1-1 liet noteren. Invicta/Frigro liep daarna uit naar 3-1 maar opnieuw Anouk en een prachtige one-hander van Wim zorgden opnieuw voor een gelijke stand (3-3). Nadat de thuisploeg na ongeveer 12,5 minuut de eerste time-out had genomen, pakten ze met 2 goals opnieuw de voorsprong. Een strafworp van Anniek en een klein kansje van Martijn na een prachtige kaats met Wim, trokken andermaal de stand gelijk (5-5).

Met nog ruim 10 minuten voor de thee was het Femke die van afstand Drachten voor het eerst op voorsprong schoot en met een doorloopbal van Lauren had Drachten ineens een gaatje van 2 (5-7). Wat de thuisploeg daarna ook probeerde, Drachten bleef via een afstandsschot van Anniek (6-8), een doorloopbal van Lauren (7-9) en een afstandsschot van Wim (7-10) de voorsprong behouden. Invicta maakte de laatste treffer voor het eindsignaal zodat beide ploegen met een 8-10 tussenstand gingen rusten.

Het tweede bedrijf was ontegenzeggelijk voor Drachten. Het duurde even, maar na 2 goals van Arjen was het gat ineens 4 doelpunten. Anouk maakte van afstand de 8-13 en pas daarna kon de thuisploeg weer iets terug doen (9-13). Nog heel even kwamen ze via een toegekende en benutte strafworp iets terug naar 10-13, maar daarna waren het Femke en Wim die het gat opnieuw vergrootte (10-15).

Met de ingevallen Siemen Jan en later ook Welmoed kon Drachten het gaatje steeds groter maken. Anniek maakte van afstand de 11-16 en met nog een klein kwartier te spelen waren het twee doorloopballen van Welmoed die ervoor zorgden dat het gaatje voor het eerst 6 doelpunten was (12-18).

De krachten en het geloof bij de thuisploeg zakten langzaam weg en Drachten kon middels goals van Anniek, Anouk, Siemen Jan, Janke (2x), Welmoed en Martijn nog behoorlijk uitlopen. Nadat scheidsrechter van der Griend voor het laatst op de fluit blies stond er 15-25 op het scorebord. Een terechte overwinning van een veel sterker Drachten waarmee de ploeg een mooi herstel laat zien na het verlies van vorige week.

Flamingo’s won thuis met 13-9 van Wêz Handich/DOW/TFS en staat nu bovenaan in de poule. Drachten deelt nu de 2de plaats. Volgende week staat opnieuw een thuiswedstrijd op het programma. Drachten speelt om 15:30 tegen de enige ploeg waar ze nog niet tegen hebben gespeeld in de competitie, namelijk Wêz Handich/DOW/TFS.

Drachten 2 won de tweede wedstrijd van de competitie uit bij DVO 4 in Bennekom met 10-15. Tevens is er bericht vanuit de bond gekomen dat de thuiswedstrijd tegen Spirit, die met nog 4:00 minuten op de klok zo onfortuinlijk onderbroken moest worden bij een 12-4 tussenstand, nog uitgespeeld moet worden. Om extra reiskilometers te voorkomen, zal dit gedaan worden, aansluitend aan de uitwedstrijd tegen Spirit, die op 30 september in Voorthuizen op het programma staat. Drachten 2 speelt aankomende zaterdag om 14:00 uur thuis tegen NKC’51 uit Nijverdal.