Drachten overwint bij KIOS na spannend duel

Het was misschien een beetje een vreemde eend in de bijt afgelopen zaterdag. De ouderen bingo was net afgelopen en in de avond stond er weer een goed bezochte toneelvoorstelling op de rol. En tussendoor speelden KIOS en Drachten een prachtige korfbalwedstrijd in de aan het dorpshuis grenzende sporthal Buddingehof. Voor ieder wat wils en vermoedelijk bracht de korfbalwedstrijd nog de meeste spanning met zich mee.

Drachten zette in het begin de toon en pakte via Femke de leiding (0-1). Nadat de 1-1 door de thuisploeg werd gescoord waren het Anniek met een doorbraak en Welmoed van afstand die Drachten een ietwat comfortabeler voorsprong gaven. Drachten kon deze voorsprong gedurende het eerste deel van de wedstrijd goed vasthouden. Na een kwart van de wedstrijd was het Maurits die de 4-6 binnen legde.

Voor de rust wisten de gasten eenmaal een gaatje van 3 te maken nadat de ingevallen Siemen Jan van afstand direct van zich liet horen (5-8). Maar de thuisploeg bleef continu aan het elastiek hangen. Beide ploegen gingen uiteindelijk rusten met een 9-10 tussenstand.

Martijn opende het bal de tweede helft en schoot de 9-11 binnen. De wedstrijd leek even in hetzelfde stramien door te gaan als de eerste helft, maar na 5 minuten bracht KIOS de stand voor het eerst weer in evenwicht (12-12). Drachten bleef door scores van onder meer Maurits (12-13) en Martijn (13-14) het voortouw nemen, tot de 15-15. Ineens zakte het bij Drachten even wat weg en wist KIOS te profiteren. Na de 16-15 maakten ze ook de 17-15 en dus moest Drachten aan de bak.

Marco en Arnold brachten Siemen Jan binnen de lijnen en ook Redmar maakte zijn opwachting. De eerste maakte de 17-16 door een uitstarter en de tweede schoot de 17-17 binnen na een bijna onderschepping van de tegenstander. Met net geen 5 minuten meer op de klok bracht Welmoed met een rake vrije bal Drachten opnieuw op voorsprong. KIOS had daarna een paar keer slordig balverlies maar Drachten kon daar niet van profiteren. Een benutte strafworp met nog 3 minuten op de klok zorgen weer voor evenwicht (18-18). KIOS bleef slordig en Redmar schoot uit een perfecte aanval de 18-19 binnen. Na weer slordig balverlies van de thuisploeg kon Drachten de wedstrijd uitspelen en gingen de punten mee naar Friesland.

Drachten is nog steeds ongeslagen, maar de tegenstander van volgende week, AVO uit Assen in dit geval, is dat ook. Er staat dus een belangrijke wedstrijd op het programma in de SNIJ-noord hal. Drachten 2 speelde zaterdag in Groningen tegen Nic.2. Helaas ging de wedstrijd verloren (12-10). Komende zaterdag speelt het tweede thuis tegen AVO 2.