Drachten en KIOS delen punten na spektakel

Afgelopen zaterdag stond al weer de derde “terug” wedstrijd in de Overgangsklasse B op het programma. KIOS kwam uit Ruinerwold om in een goed gevulde SNIJ Noord hal de Drachtster thuisploeg partij te geven. In Ruinerwold werd eerder dit seizoen een mooie 18-19 overwinning door Drachten uit het vuur gesleept. KIOS is echter de enige ploeg die punten wist te snoepen van- en bij koploper AVO (21-22). Een gevreesde tegenstander dus.

Het duurde even voor de wedstrijd, na het eerste fluitsignaal, echt op gang kwam. Noa wist binnen 15 seconden weliswaar de eerste bal binnen te schieten, het duurde tot de 9de minuut voor Milan de 2-0 wist aan te tekenen. Daarna begon het bij beide ploegen te lopen maar bleven ze in elkaars kielzog. Meike wist met 2 treffers (3-1 en 4-3) Drachten telkens op voorsprong te houden, maar na het eerste kwart stond het 4-4.

KIOS nam in deze fase het heft over en kwam steeds opnieuw op voorsprong en Drachten moest in de achtervolging. Milan (2x), Martijn en Anniek wisten Drachten in de race te houden (8-8) en in het laatste deel voor de rust wist Drachten met een sterke fase, door goals van Anniek, Noa en en Welmoed een gaatje te trekken (11-8), maar dat werd met dezelfde snelheid door de gasten weer teniet gedaan (11-11). In de laatste minuut van de eerste helft wist Martijn eerst met een open schot de korf te vinden en diezelfde Martijn benutte een paar seconden later ook nog een strafworp, zodat Drachten redelijk comfortabel de rust in ging (13-11).

Na de rust zette Drachten het goede spel voort en konden ze langzamerhand de score steeds wat verder uitbouwen, Noa, Meike, Arjen, Milan en Welmoed zorgden voor een 18-14 tussenstand. Halverwege de tweede helft leek de thuisploeg de controle te hebben, maar dat was ook het moment voor de gasten om nog een keer flink gas te geven.

2 aanvallen en een kleine minuut verder en de stand was 18-16 en gaf KIOS aan dat de wedstrijd nog niet gedaan was. De laatste minuten waren spannend want KIOS kwam op 18-17. Welmoed schoot Drachten van afstand naar 19-17, maar in de tegenaanval maakte KIOS weer de aansluiting. In de laatste fase was het KIOS wat telkens direct een doelpunt liet aantekenen als Drachten dat ook gedaan had. Direct na de 20-18 van Anniek werd het 20-19 en direct na de 21-19 van Wim werd het 21-20.

Met nog 4:20 op de klok kwam KIOS weer op gelijke hoogte 21-21 en ditmaal was het Wim die in de opvolgende aanval wist te antwoorden door een uitstarter achter de korf 22-21. Het slot van de wedstrijd bleef spannend en uiteindelijk was het KIOS wat nog een keer wist te scoren. Drachten lukte dat niet meer. Eindstand 22-22.

Doordat koploper AVO bij Heerenveen geen fouten maakte (15-19) en Dindoa wist te winnen bij ODIK (20-24) staat Drachten nu 3de in de poule. Volgende week spelen de Drachtsters bij AVO en dat kan wel eens een interessante krachtmeting worden. Drachten heeft namelijk nog geen punt verloren in uitwedstrijden dit zaalseizoen, maar AVO is niet voor niets koploper met inmiddels 4 punten voorsprong op nummer 2 Dindoa en 5 op Drachten. De aanvang is Sporthal Marsdijk in Assen is 18:15 uur.

Drachten 2 speelde afgelopen zaterdag de lastige thuiswedstrijd tegen Nic.2 uit Groningen. Ook dat was een mooi spektakelstuk waarin Drachten 2 uiteindelijk aan het langste eind wist te trekken. In een wedstrijd die ontsierd werd door 3 gele kaarten, wist Drachten uiteindelijk een 18-14 overwinning over de streep te trekken en daar was coach Marc Akkerman dik tevreden mee. Ook Drachten 2 speelt aankomende zaterdag in Sporthal Marsdijk in Assen tegen AVO 2. Aanvang van deze wedstrijd is 16:30.