Drachten 2 wint harten van publiek

Wedstrijd: Mid-Fryslan 1 – Drachten 2

Ondanks het late tijdstip, en de roerige middagwedstrijd met een knappe winst van Drachten 1 op OWK 1, was het publiek van Drachten in grote getalen afgereisd naar Grou om de wedstrijd van het vlaggenschip van Mid-Fryslan tegen koploper Drachten 2 te zien spelen.

Na een bijzonder intensieve controlesessie vanuit de jurytafel mochten de beide ploegen rond 20:00 starten. Mid-Fryslan had voor een ietwat bijzondere startopstelling gekozen, aangezien ze een aantal spelers van hun 2e team hadden opgesteld. Ze hadden er vertrouwen in, zou je misschien kunnen denken. Niets bleek minder waar. Drachten 2 wist met mooi spel en overtuiging de ploeg uit Grou in eigen huis het leven zuur te maken en Mid-Fryslan keek al vroeg in de wedstrijd tegen een achterstand aan. Het duurde dan ook niet lang of de hoofdklasse ploeg uit Grou schakelde terug naar hun vertrouwde spelers om de Drachtster bulldozer te doen remmen. Dit bleek in de eerste helft een reddeloze zaak en Mid-Fryslan 1 ging met twee punten achterstand troosteloos de kleedkamers in.

Het moet Mid-Fryslan 1 nagegeven worden: ze wisten Drachten 2 met een bij elkaar gesprokkeld team nog vrij goed weerstand te bieden. Gedurende de tweede helft zou blijken dat coach Peter Tolsma de boel niet vertrouwde en ook die opstelling niet al te lang wilden aankijken. Het duurde niet lang of de resterende spelers van Mid-Fryslan 1 druppelden verder het veld in. De Drachtster formatie bleef onverschrokken en nam dit diepgaande compliment vanuit de Mid-Fryslan federatie ter harte.

Onzekerheid sprankelde in de ogen van de hoofdklasse spelers uit Grou toen tot ver in de tweede helft de voorsprong uitbleef. Het collectief van Drachten bleef steeds aanhaken en wist de voorsprong te behouden, mede dankzij een uitzinnig publiek dat de Twine in een bulderend colosseum veranderde. De Drachtster gladiatoren wisten deze staande ovatie de hele wedstrijd te belonen met een voorsprong, maar diep in de donkere krochten van de tweede helft wist Mid-Fryslan toch een gaatje te slaan en op twee punten voorsprong te komen. Drachten 2 bleek niet bij machte om deze achterstand te boven te komen en keek bij de eindstreep tegen een nederlaag van 20-17 aan.

Hiervoor verdient Mid-Fryslan een compliment: ze hebben met een onvolledig eerste toch de overwinning tegen de Drachtster ploeg over de streep getrokken. Tegen de eindfase stonden er nog welgeteld 2 spelers van Mid-Fryslan 2 in, wat maar weer onderschrijft over wat voor brede en gebalanceerde selectie zij mogen beschikken.

Drachten 2 wil al het publiek, de reserve spelers en alle kijkers van de livestream enorm bedanken voor de support tijdens dit duel tussen deze hoofdklasse giganten! De passie, beleving en het kippenvel die we op deze zaterdagavond in de zaal voelden nemen we mee naar volgende week.

Volgende week weer terug naar de realiteit. In Hoofdklasse poule B mag Mid-Fryslan 1 volgende week tegen Tempo uitkomen en in de reserve overgangsklasse B kan Drachten 2 thuis de eerste wedstrijd tegen Mid-Fryslan 2 spelen. Komt u allen en geniet van het volgende spektakel!

Met een knipoog – Drachten 2