Eerste thuiswedstrijd voor Drachten 1

Drachten doet zichzelf tekort tegen Nic.

Zaterdag 12 februari stond de eerste thuiswedstrijd in de door Corona verkortte zaalcompetitie voor Drachten op de rol. Een week eerder was bij de aftrap van de competitie gebleken dat AVO in Assen, in een voor Drachten wat ongelukkige wedstrijd, een maatje te groot was. Nu kwam het Groningse Nic. in Drachten op bezoek. De Groningers hadden hún eerste wedstrijd gewonnen van OWK en die wilden de gedeelde koppositie vasthouden. Drachten had echter vóór de Corona onderbreking, in de bekercompetitie op het veld laten zien dat ze de Groningers lang partij konden bieden.

De wedstrijd startte gelijk op. Nic scoorde als eerste maar in de eerstvolgende aanval maakte Drachten via Arjen weer gelijk. Nic nam met 1-2 opnieuw het voortouw maar Drachten maakte de 2-2 via Anniek. Daarna sloeg Nic het eerste gaatje (2-4) en bleef Drachten aan het elastiek hangen. Bij 4-5 mistte Drachten de nodige kansen op de gelijkmaker, terwijl de gasten uiteindelijk wél de 4-6 op het bord brachten. Daarna zakte de groenhemden wat weg, begonnen foutjes te maken en een aantal opgelegde kansen te missen waardoor Nic. kon uitlopen. Na een kwart van de wedstrijd stond er 4-10 op het scorebord.

Even leek Drachten in het tweede deel van de eerste helft de draad weer op te pakken en begonnen de Groningers op hun beurt wat meer te missen. Nadat de stand 8-13 was geworden door een mooie omdraaibal van Siemen Jan, waren er meerdere kansen, voor onder meer Ilse en Arjen, om het gat weer terug te brengen naar 4 doelpunten. De Drachtsters wisten het gat in de korf niet te vinden en uiteindelijk de gasten uit Groningen wel. Ruststand was 9-16.

Onze gasten kwamen het meest overtuigend uit de rust en door snel verder uit te lopen naar 9-18 leek het gat definitief geslagen. Gedurende de tweede helft kwam Drachten nog wel ietsje terug in de wedstrijd (16-21), maar konden ze het tij niet meer echt keren. De Groningers konden blijven bouwen op zekerheidjes met doelpunten vanuit vrije ballen, terwijl Drachten het bij die standaard situaties liet liggen. Milan maakte de laatste goal van de avond en bracht daarmee de eindstand van 20-27 op het bord.

Drachten mistte voornamelijk de echte scherpte en vorm om mee te kunnen doen met de tegenstander. Kansen werden meer dan voldoende gecreëerd, maar het ontbrak voornamelijk aan scherpte bij het afronden. Gedurende de wedstrijd werd dat onder meer bij Femke en Anniek wel steeds beter en beide dames pakten uiteindelijk aardig wat doelpunten mee, maar het was niet voldoende. Het biedt in ieder geval perspectief voor het vervolg. Na de voorjaarsvakantie zal Drachten op 5 maart in Leek OWK treffen.