Drachten legt het af bij zuiver schietend Nic.

Het was goed “toeven” zaterdagavond in de Alfa Collega sporthal in Groningen. Het roemruchte Groningse Nic. ontving daar het Drachtster Vlaggenschip en beide teams schotelden de goed bezette tribunes een prima potje korfbal voor. Dat kon ook, gezien de stand op de ranglijst van beide ploegen. Nic. had zich door twee overwinningen op AVO uit Assen inmiddels zo goed als verzekerd van plek 1 in de poule. Drachten had door evenveel overwinningen op OWK, de veilige derde plaats in de poule te pakken. Volop ontspanning dus bij beide ploegen.

Nic. startte met een hoog tempo en Drachten kon daar goed in mee gaan. Sterker nog, het kwam door Siemen Jan Miedema zelfs met 0-1 voor, door een mooie uitstarter. Nog geen minuut later maakte de teruggekeerde Milan met een klein kansje 2-2. Daarna begon bij Drachten een fase dat ze harder moesten werken voor de doelpunten, dan de Groningse opponent en dat was terug te zien in de score. Nic. kon een gaatje slaan en uitlopen naar 6-3.

Vanaf dat moment zat Drachten aan het elastiek, maar bleef prima partij geven. Sterker nog, twee minuten voor de pauze maakte Ilse van afstand zelfs de aansluitingstreffer (11-10), maar die werd door Nic. koel en droog beantwoord met het benutten van een strafworp. De opnieuw prima spelende Wim maakte de laatste treffer voor de rust en beide ploegen zochten met een 13-11 tussenstand de kleedkamer op.

Het eerste wat Nic. na de rust deed, was knap orde op zaken stellen door het gaatje te vergroten naar 4 (15-11). Ook hier mistte Drachten weer de nodige kansen. In de fase daarna wist Drachten het gaatje steeds naar 3 te brengen, maar meestal scoorde Nic. in de daaropvolgende aanval weer, waardoor Drachten niet kon aansluiten en bij de vakwissel telkens op 4 goals achterstand bleef staan. In deze fase scoorden zowel Wim als de ingevallen Nils 2 maal.

In het laatste kwart van de wedstrijd consolideerden de Groningers het zicht op twee punten door zelfs nog iets verder uit te lopen. Bij Drachten pakte ook de ingevallen Sabine nog haar goal mee. Helaas kon Drachten het gaatje niet meer verkleinen en liep de thuisploeg aan het einde ook nog wat verder uit. Op 29-22 floot de scheidsrechter voor het laatst.

Achteraf leek de uitwedstrijd tegen Nic. min of meer een kopie van de thuiswedstrijd die in februari werd gespeeld en door de Groningers ook met 7 punten verschil werd gewonnen (20-27). Ook toen kon Drachten goed partij geven, maar ontbrak het uiteindelijk aan zuiverheid aan de Drachtster kant. Dat was ook nu het geval en als de Drachtsters de korf wisten te vinden, dan deden de Groningers dat in de opvolgende aanval ook. Stokte het bij Drachten, dan konden de Groningers uitlopen.

Volgende week staat de laatste reguliere wedstrijd van dit zaalseizoen op het programma en dan staat er nog wel degelijk wat op het spel. Als Drachten weet te winnen van AVO uit Assen, dan komen beide ploegen gelijk in punten en geldt het onderling resultaat. AVO won in Assen met 23-18. Wint Drachten met meer verschil, dan plaatsen ze zich alsnog voor de playoffs.