Winst in eigen huis!

Klinkende thuisoverwinning voor de B1

Afgelopen weekend stond alweer speelronde 3 op het programma voor de B1. Na een valse start in de eerste speelronde tegen SCO/Leonidas (11-14) en een overwinning in Oentsjerk op De Wâlden (9-12) kwam dit weekend Nic./Hoogkerk op bezoek. De Groningers bleken tijdens de zaalcompetitie een lastige tegenstander. Thuis werd destijds verloren en uit werd ternauwernood een puntje bemachtigd. Gelukkig kon de wedstrijd om 11:30 uur gestart worden ondanks dat de bond-scheidsrechter had vlak voor aanvang afgebeld had wegens omstandigheden. Gelukkig was clubarbiter Johan Schaafsma bereidt om de wedstrijd te leiden.

Aanval: Jort, Figo, Tess, Indy
Verdediging: Niek, Jens, Ilse, Jente
Wissels: Kars, Frizo, Jildau, Floor

De start van de wedstrijd was duidelijk voor de thuisploeg. Na 2 minuten opende Jort de score. Deze werd nog gecounterd door Nic./Hoogkerk maar daarna zette de Drachtsters hun eerste run neer. Met scores van Ilse (2), Indy, Jort en Jens stond er na een kwartier spelen een 6-1 tussenstand op het scorebord. Nic./Hoogkerk kwam in deze fase weinig tot uitgespeelde kansen en moest het doen met verre afstandsschoten. Deze werden veelvuldig afgevangen door de inzakkende Niek en Figo. Deze verdedigende tactiek wierp zijn vruchten af maar is risicovol. Na de 5-0 run was het de beurt aan de Groningers. Na een aantal verdedigende flaters aan Drachten-zijde kwam de uitploeg knap terug tot 7-6. Gelukkig waren de laatste 5 minuten van de eerste helft weer voor de thuisploeg. Er kwam weer schwung in de aanvallen en dit resulteerde in een 9-6 ruststand.

In de rust kreeg de ploeg de complimenten van coach Joran. Daarnaast werden nog wat kleine tactische aanpassingen gedaan en kon de tweede helft beginnen. De start van de tweede helft was, net als de eerste, voor Drachten. Jens en Jort schoten hun ploeg voor de tweede keer in de wedstrijd op 5 verschil. Nic/Hoogkerk deed vanaf 2,5 meter nog wat terug maar daarna liep het verschil snel op. Na een prachtige heren-combinatie maakte Niek via een knap afstandsschot de 12-7. Direct gevolgd door opnieuw treffers van Jens en Jort was de wedstrijd zo goed als gespeeld. Op 14-7 was er nog een kwartier te spelen. In dit laatste kwartier veranderde het spelbeeld. Beide ploegen schakelde een tandje terug en de wedstrijd kabbelde naar het einde. Op 17-9 klonk het eindsignaal en konden de 2 punten bijgeschreven worden.

Een knappe overwinning na (voor velen) 2 dagen Oerrock. Volgende week is er geen wedstrijd maar de week erop mogen beide ploegen op herhaling, dan in Groningen. Drachten B1 bezet halverwege de competitie de tweede plaats en staat 1 punt achter op SCO/Leonidas.

De hele wedstrijd tegen Nic./Hoogkerk in zijn geheel terug kijken? Dat kan hieronder!