Drachten B1 wint ook return in Groningen

Drachten schrijft weer 2 punten bij en houdt zicht op het kampioenschap

Na een vrij weekend stond afgelopen zaterdag de returnwedstrijd tegen Nic./Hoogkerk op het programma voor Drachten B1. In de vorige speelronde werd op eigen veld enigszins verassend een ruime overwinning geboekt op de Groningers (uitslag: 17-9). Nic./Hoogkerk was dus gewaarschuwd en uit op revanche. De ploeg werd dit speelweekend gecoacht door Wilfred Oostra omdat Joran Piepers met Drachten 2 in Amsterdam moest korfballen.

Aanval: Jort, Figo, Tess en Jildau
Verdediging: Niek, Jens, Jente en Floor
Wissels: Kars, Ilse en Indy

Zo rond het middaguur floot de scheidsrechter van dienst voor de start van de wedstrijd. De openingsfase van de eerste helft verliep voor beide ploegen stroef. Nic./Hoogkerk had moeite om spel te maken en bij Drachten stond met name het vizier nog niet op scherp. Na 5 minuten korfballen was daar dan het eerste doelpunt. Afstandstreffer Nic./Hoogkerk; 1-0. Na deze score begon het voor de thuisploeg beter te draaien en wisten de Groningers uit te lopen naar een 5-2 voorsprong. Hierna volgde een doelpuntloze periode voor beide ploegen. Met nog zo’n 13 minuten te gaan in de eerste helft werd dan eindelijk de korf gevonden door de formatie van Oostra. Dit was het startsein voor een spectaculaire reeks doelpunten. De 3-punts achterstand werd vakkundig omgezet naar een 5-6 voorsprong. In het reststand van de eerste helft wist Nic./Hoogkerk nog 2 maal te scoren, Drachten deed dit nog 4 maal. Ruststand: 7-10.

Na de rust was het de uitploeg die het beste uit de kleedkamers kwam. In de eerste aanval na rust werd de 7-11 op het scorebord gezet. Niet veel later werd dit 8-12. Dit was het moment om door te drukken en de wedstrijd op slot te gooien voor de Drachtsters. Dit had de coach van Nic./Hoogkerk ook door en vluchtte in een time-out. Deze time-out wierp zijn vruchten af want zijn ploeg wist terug te komen tot 11-12! Gelukkig voor Drachten was daar net op tijd Jente, die met een flitsende actie naar binnen een strafworp mee kreeg en benutte (11-13)! Het gat bleef hierna nog 1 vak-wissel op 2 maar daarna liep Drachten vlot uit naar 12-17 en was de wedstrijd gespeeld. Nic./Hoogkerk scoorde nog éénmaal en bracht hiermee de eindstand op 13-17.

Met opnieuw 2 punten neemt Drachten B1 voor nu de koppositie over van SCO/Leonidas. Zij kwamen afgelopen weekend niet in actie. Zij spelen woensdag tegen hekkensluiter De Wâlden. Bij winst staat de ploeg uit Oldeholtpade weer 1 punt boven de Drachtsters. Komend weekend staat datzelfde SCO/Leonidas op het programma. Inzet voor deze wedstrijd: de koppositie! Drachten zal hiervoor moeten winnen in Oldeholtpade!

De hele wedstrijd tegen Nic./Hoogkerk in zijn geheel terug kijken? Dat kan hieronder!