Drachten B1 deelt de punten in Hoogkerk

Nic./Hoogkerk B1 – Drachten B1

Voor de eerste returnwedstrijd in de B-jeugd eerste klasse A moest Drachten B1 op bezoek in de opblaashal Hoogkerk. De tegenstander: Nic./Hoogkerk B1. Bij aanvang van de wedstrijd stonden de ploegen gezamenlijk op de derde plek. Voor beide ploegen was het zaak om twee punten bij te schrijven om zo aansluiting te houden met Mid-Fryslân en CSL. Bij puntverlies zou het gat met koploper CSL kunnen oplopen tot zeven punten. De basisacht, met in de aanval: Jort, Figo, Tess en Jildau. In de verdediging: Niek, Jens, Jente en Ilse. Op de bank: Indy, Loïs & Thomas. Romke Adema nam deze zaterdag de honneurs waar voor de afwezige Joran Piepers.

Drachten B1 had een duidelijk plan uitgestippeld. Zo werden de heren van Nic./Hoogkerk veelal vrij gelaten waarna de Drachten heren de verdedigende rebounds konden pakken. De dames liepen daarentegen hun directe tegenstander volledig dicht. Deze verdedigende tactiek werkte de eerste helft vrij behoorlijk. Nic./Hoogkerk kwam niet tot vele kansen en het gigantische reboundoverwicht wat ze in Drachten hadden werd teniet gedaan. Het was dan ook jammer dat de groen-zwarten niet het afrondpercentage (22%) haalde wat normaal gesproken gehaald wordt. Nic./Hoogkerk haalde wel een hoger percentage (32%) dan normaal waardoor zij in de eerste helft dichtbij bleven. Het verschil is in de eerste helft nooit groter geweest de twee punten en met dat verschil werd dan ook de “kleedkamer” opgezocht. Ruststand: 7-9

De tweede helft startte rommelig. Beide ploegen leden veel balverlies en de aanvalsrebound werd niet meer verzorgd. Dit resulteerde in korte aanvallen waarin Nic./Hoogkerk toch eenmaal de korf wist te vinden. Na een time-out was het de thuisploeg die de draad weer oppakte. Met name de rebound werd beter verzorgt waardoor het aantal kansen toe nam. Wanneer je zelf niet scoort dan valt het doelpunt uiteraard vanzelf aan de andere kant en zo geschiede. Nic./Hoogkerk scoorde vijfmaal op rij en draaide hiermee de wedstrijd om. De tussenstand was met nog 6 minuten te spelen: 12-9. Dan doet Drachten eindelijk wat terug. Indy, die in het veld is gekomen voor Jildau, scoorde vanaf 2,5 meter en bracht Drachten terug op een verschil van twee. De laatste vijf minuten waren hectisch. Bij beide ploegen steeg de foutenlast aanzienlijk. Gelukkig bleef het aanvalsvak van Drachten rustig. Jens wist in de absolute slotfase nog twee keer de korf te vinden. Met deze twee doelpunten zette hij de eindstand op het scorebord: 12-12.

Een remise waar beide ploegen toch niet helemaal tevreden mee waren. Drachten doet zichzelf tekort door de wedstrijd af te sluiten met een afrondingspercentage van 17% en maar drie doelpunten in de tweede helft. Nic./Hoogkerk daarentegen geeft een 12-9 voorsprong uithanden in de laatste zes minuten. Met dit resultaat kunnen beide ploegen niet zoveel. Zowel Drachten als Nic./Hoogkerk behouden hiermee de derde plek. A.s. zaterdag komt SIOS B1 uit Wolvega op bezoek in Drachten. De vorige ontmoeting eindigde in een 9-14 overwinning. Om 12:30 uur zal Drachten B1 proberen om weer twee punten bij te schrijven.

De hele wedstrijd tegen Nic/Hoogkerk in zijn geheel terug kijken? Dat kan hieronder!