Drachten verspeelt punten tegen NKC '51

Valse start voor Drachten in overgangsklasse A

Eindelijk mochten er weer echte wedstrijden gespeeld worden. Niet alleen de spelers, maar de hele club had er ontzettend veel zin in. Groen-zwarte vlaggetjes, ballonnen én een buitenbar maakten de sfeer compleet. En wat was het mooi om te zien dat iedere speler die het veld betrad weer ontzettend veel plezier maakte. Ons derde opende de middag sterk tegen KZ 3, maar konden het goede spel net niet lang genoeg volhouden waardoor de wedstrijd eindigde in een 12-17 verlies. Voor het tweede gold eigenlijk hetzelfde tegen DOS’46 3, maar zij pakten nog knap één punt: 14-14. Stipt half 4 klonk het startsein van het eerste tegen NKC’51 uit Nijverdal.

NKC’51 is inmiddels een bekende van onze selectie. In de afgelopen seizoenen is er meerdere keren tegen elkaar gespeeld en daarbij trok KV Drachten altijd aan het langste eind, maar door de prestaties van NKC’51 in diezelfde seizoenen wist iedereen bij KV Drachten dat het geen makkelijke wedstrijd zou gaan worden. En dat bleek terecht.

Sterke start voor beide ploegen

NKC’51 startte scherp en zette de verdediging van Drachten direct onder druk, maar Drachten kon dit met het scherpe verdedigende spel goed pareren. Drachten kwam dan ook, moeizaam, op voorsprong. NKC’51 verdedigde namelijk ook goed, maar de moeite lag hem bij Drachten voornamelijk in de afronding. Tot 3-3 ging de wedstrijd gelijk op, maar hierna nam NKC’51 het initiatief en bouwde aan een voorsprong van 3-7. Een gat die tot aan de rust gelijk bleef. Het spel van KV Drachten werd na de 3-7 wel beter, maar, mede doordat de korf maar moeilijk gevonden kon worden en doordat het meerendeel van de aanvallen maar 1 doelpoging telde, stokte het aantal doelpunt van KV Drachten op slechts 6. Ruststand: 6-10.

Drachten verdedigend sterk

De tweede helft was Drachten wederom wakker in de verdediging, er werden veel doelpunten voorkomen door de hoge druk die de spelers konden behouden. Helaas werd dit aan de andere kant van het veld wederom niet verzilverd in doelpunten, de doelpunten machine moet duidelijk nog uit de corona-slaap ontwaakt worden. Ondanks de moeizame aanvallen werd er wel hard geknokt aan een comeback en dat werd ook zichtbaar in de stand, toen de wedstrijd het einde naderde wist Drachten namelijk via 9-11 en 11-11 op 12-12 gelijk te komen. Het moment om echt door te drukken was aangebroken, maar juist nu stokte de score weer. Na een lange periode op 12-12 te hebben staan kreeg NKC’51 op een cruciaal moment een strafworp en om de concentratie van de strafworpnemer wat te belemmeren nam KV Drachten een time-out en werd er ook een wissel aangevraagd. Isis betrad het veld om er nog een winst of een gelijkspel uit te kunnen trekken. De concentratie was duidelijk nog aanwezig want de strafworp werd benut, 12-13.

In de korte periode die volgde werd helaas te weinig gebruik gemaakt van de pinch-hitter Isis en werd de korf niet meer gevonden. Drachten verliest daarom van NKC’51 en loopt tegen een zuur puntverlies aan. Aan het einde van de wedstrijd was de score daarom nog altijd 12-13, wat betekent dat Drachten de tweede helft maar 3 doelpunten tegen te verduren heeft gekregen. Het positieve wat meegenomen kan worden is daarom ook dat het verdedigend allemaal in orde is, aanvallend moet het echter wel echt beter.

Komende woensdag speelt Drachten om 20:00 uit tegen Nic 1. in de eerste ronde van de Jan-Mulder beker.