Drachten pakt belangrijke strohalm in oververhit Nijverdal

Het was heerlijk weer in Nijverdal, althans voor een gemiddelde vakantieganger die eens languit op een strandstoel gaat zitten genieten en af en toe een duik neemt in het verkoelende water. Om te korfballen was het met ruim 30 graden eigenlijk veel te heet. Maar ja, geen reden om de wedstrijd tegen NKC’51 niet door te laten gaan. Een belangrijke wedstrijd ook voor Drachten, want het bungelt onterecht onderaan in de Overgangsklasse A en moet winnen om de laatste strohalm te pakken. Drachten kan namelijk nog steeds promoveren naar de Hoofdklasse als de laatste plaats verlaten wordt.

Drachten begon goed aan de wedstrijd. Het viel gedegen aan en pakte door een strafworp van Ilse en een afstandsschot van Femke de 0-2 voorsprong. Nadat NKC iets terug gedaan had (1-2) werd door de thuisploeg de eerste strafworp gemist. In de daaropvolgende aanval van Drachten was het Dennis die wel de korf wist te vinden (1-3). NKC benutte daarna wel een strafworp maar opnieuw Femke bracht het verschil weer op 2 (2-4) na een kwartier spelen. De eerste ingelaste extra drinkpauze was een feit.

De thuisploeg wist na de hervatting het hoofd het beste koel te houden en kwam helemaal terug in de wedstrijd (5-4), maar in de laatste 7 minuten van het eerste bedrijf was het Drachten dat tegen wist te scoren. Redmar maakt de 5-5, Bente met een afstander de 5-6. Arjen benutte een strafworp en Milan maakte ook van afstand de 5-8. Vlak voor de thee en de natte handdoek in de nek, benutte NKC nog een strafworp waardoor beide ploegen met 6-8 de rust in gingen.

De prima spelende Dennis had een uitstekende start in de tweede helft en gooide de bal vanuit de achterkant binnen 15 seconden door de korf (6-9). Even had Drachten een comfortabel gaatje maar opnieuw was het de thuisploeg die nog even wat gas bij gaf en Drachten vergat in de fase na de rust de thuisploeg definitief op afstand te zetten. Nadat NKC terug gekomen was tot 9-9 misten ze opnieuw een strafworp en dit bleek achteraf een dure misser te zijn.

Drachten nam het heft weer in handen en creëerde via opnieuw een afstander van Dennis en een strafworp van Arjen opnieuw een gaatje (9-11). Na de tweede extra drinkpauze was het Ilse opnieuw van de stip en Milan van afstand die het gaatje vergrootte (9-13), Met nog ruim 8 minuten op de klok was het andermaal Dennis die Drachten op de grootste voorsprong zette (9-14). De wedstrijd leek gespeeld, maar ondanks de hitte kwam NKC toch nog weer terug. Binnen 3 minuten was het 12-14 en 3 minuten voor tijd werd de aansluiting weer gevonden (13-14). Gelukkig hadden Simon en Arnold Anouk in laten vallen en met een prachtig bekeken schot maakte ze aan alle twijfels een eind. Eindstand 13-15.

Met deze belangrijke overwinning pakt Drachten de volle buit en die hebben ze nodig ook. Doordat AVO wist te winnen van Ritola blijven die nog steeds een punt boven Drachten staan. CSL wist thuis ook een punt te pakken van Heerenveen, zodat CSL en Drachten nu gelijk staan in punten, maar Drachten staat op onderling resultaat nog steeds laatste. Volgende week speelt Drachten om 15:30 de laatste wedstrijd van het seizoen thuis tegen Ritola. Directe concurrent CSL speelt bij Sparta Zwolle, dat bij winst kampioen wordt. AVO speelt thuis tegen NKC’51. Er is nog veel mogelijk…