Drachten verzuimd door te drukken tegen koploper

Een winderige en bij tijd en wijle regenachtig sportcomplex aan de Sportlaan was het decor van een belangrijke wedstrijd van thuisploeg Drachten. Tegenstander NKC’51 uit Nijverdal was vooraf de koploper in de overgangsklasse A en Drachten stond slechts op 2 punten. Het gat kon worden gedicht, maar Drachten slaagde daar helaas net niet in.

Het was niet bepaald een florissante start van de Drachtsters. Alleen Ilse kon zich daar een beetje aan ontworstelen en Drachten in de race houden. Ze zorgde vanuit twee vrije ballen voor de 1-1 in de 5de en de 2-4 in de 10de minuut van de wedstrijd. Maar het eerste gaatje was geslagen door NKC’51 en Drachten moest de hele eerste helft moeite doen om bij te blijven.

Wim maakte pas in de 22ste minuut met een uitstartbal de derde treffer (3-5), maar dat was wel gelijk het startsein voor een versnelling van Drachten. Opnieuw Ilse, ditmaal vanaf de strafworpstip en Milan van afstand dichten langzamerhand het gaatje (5-6). Vlak voor rust wisten de Nijverdallers nog eenmaal uit te lopen naar 5-7, maar zorgde Ilse er met een schot van afstand voor het gaatje met rust minimaal was (6-7).

Na de hervatting tekende zich herstel af bij Drachten. Maurits maakte de stand met een raak schot van afstand gelijk (7-7) en nadat de gasten opnieuw waren uitgelopen naar 7-9, waren het Arjen en Ilse van afstand die opnieuw een gelijke stand op het scorebord brachten (9-9). Langzamerhand leek de wedstrijd te kantelen in het voordeel van Drachten, maar toch waren het eerst de gasten die een doelpunt maakten, wat beantwoord werd door Wim (10-10). Maurits bracht met nog een kwartier te gaan Drachten voor het eerst op voorsprong, met opnieuw een raak schot van afstand (11-10), maar in de daaropvolgende aanval werd direct weer de 11-11 gemaakt en deelden de gasten een mentale dreun uit door in de opvolgende aanval opnieuw te scoren (11-12).

Met nog ongeveer 12 minuten te spelen trok Milan opnieuw de stand gelijk (12-12) en leek het er even op dat Drachten toch aan het langste einde zou trekken. Helaas was niets minder waar want de gasten benutten de kansen die ze kregen en liepen zo opnieuw uit naar 12-14. 2 doelpunten van Wim zorgden er voor dat de stand opnieuw gelijk werd (14-14), maar uiteindelijk waren het opnieuw de gasten die scoorden. Met nog 6 minuten op de klok werd het uit een strafworp 14-15 en in de opvolgende aanval van afstand 14-16. Dit leek de genadeklap voor de thuisploeg. Wim wist 3 minuten voor tijd met een benutte strafworp het gat nog te verkleinen naar 15-16, maar verder kwamen de Drachtsters niet.

Drachten staat nu weer op 4 punten van koploper NKC’51 en gaat volgende week proberen punten mee te nemen uit Zuid Laren. Daar staat om 15:30 de wedstrijd tegen Ritola op het programma.