Drachten na stroef duel winnaar bij ODIK

Woon je in Barneveld, dan zit de kip in je bloed. Dat is nou eenmaal waar elke gemiddelde Nederlander Barneveld van kent. Barneveld ligt ook in een interessant korfbalgebied, waar afkortingen de boventoon voeren. Zo heb je DVO (Door Vriendschap Omhoog) uit Bennekom, Dalto (De Aanval Leidt Tot Overwinning) uit Driebergen, SKF (Speelt Korfbal Fair) uit Veenendaal en DKOD (De Korf Ons Doel) in de buurt liggen van “Ons Doel Is Korfballen” ofwel ODIK.

Afgelopen zaterdag was het ene deel van de Veluwehal in Barneveld het decor voor de korfbalwedstrijd ODIK 1 – Drachten 1. ODIK bivakkeert vanaf de eerste competitieronde onderaan in de Overgangsklasse B en Drachten staat derde, achter AVO en Dindoa. Vooraf was de verwachting van Marco en Arnold echter dat het best nog weleens een lastig potje kon gaan worden.

De gasten startten fris aan het duel. Meike opende de score met een rake vrije bal en na de 1-1, waren het achtereenvolgens Milan (2x) en Welmoed (2x) die gelijk een gaatje creëerden (1-5). De eerste 10 minuten zaten er op en ODIK ging uit een fysieker vaatje tappen, waardoor ze weer terugkwamen in de wedstrijd. Nadat het 4-5 was, zorgde Meike opnieuw met een rake vrije bal voor 4-6. In het tweede kwart van de wedstrijd leek Drachten de voorsprong steeds op 2 punten te kunnen houden. Milan, Meike, Noa en Welmoed wisten de korf te vinden en uiteindelijk gingen beide ploegen aan de thee met een 9-10 voorsprong voor de groenhemden.

Na de thee was het weliswaar ODIK dat eerst de 10-10 maakte, maar daarna nam Drachten het heft opnieuw in handen. Na opnieuw een prima fase, waarin Martijn, de ingevallen Wim (3x), Noa en Welmoed de korf wisten te vinden, stond er een 11-16 tussenstand op het bord en was het gaatje van het begin van de eerste helft weer in ere hersteld.

In het laatste kwart van de wedstrijd bleef het fysiek en kwam de thuisploeg nog wel weer ietsje terug. Drachten hield echter de controle, kon in eerste instantie meescoren en uitlopen naar 14-19 en liet in de laatste minuten de teugels een beetje fieren zodat de thuisploeg er toch een redelijk goed gevoel aan overhield, maar geen 2 punten. Eindstand 17-20.

Doordat AVO won bij Dindoa heeft AVO nu 4 punten voorsprong op zowel Dindoa als Drachten. Op de ranglijst staan Drachten en Dindoa weer gelijk, maar hebben de Friezen een beter onderling resultaat. Volgende week komt KIOS over uit Ruinerwold. In de heenwedstrijd won een gehavend Drachten met 18-19 en de verwachting is dat beide ploegen ook aankomende zaterdag aan elkaar gewaagd zijn. Om 20:15 uur gaat het los in de SNIJ Noord hal.

Drachten 2 speelde dit weekend uit tegen SCO 2 en won met 11-15 in Wolvega. Daarmee heeft de ploeg van Mark nu 8 punten en staat op de veilige 5de plek. Volgend weekend komt de nummer 4 in de stand, Nic. 2 langs. Aanvang is 18:30 uur.