Vier eenvoudige punten voor Drachtster selectie

De zaalcompetitie ging afgelopen zaterdag de tweede speelronde in en zowel Drachten 1 als Drachten 2 speelden voor het eerst dit zaalseizoen thuis. De reserves speelden tegen de reserves van SCO en voor het vlaggenschip van de vereniging kwam het Barneveldse ODIK op bezoek. Helaas voor het toegestroomde publiek bleken het twee eenzijdige potjes korfbal.

Drachten 2 startte als gezegd tegen SCO 2. In de eerste paar minuten wist SCO nog even mee te doen (1-1) maar zag Drachten daarna versnellen en uitlopen naar 7-1. Toen SCO opnieuw de korf wist te vinden en de 7-2 aantekende waren we bijna een kwartier verder. Uiteindelijk gingen beide ploegen met 11-3 rusten.

De tweede helft was prima, althans van Drachten kant. De tegenstanders uit Oldeholtpade konden daar niet veel meer tegenover stellen, wat ze ook probeerden. Het werd uiteindelijk een overduidelijke 22-7 overwinning voor Drachten en eigenlijk was deze uitslag een prima weergave van de verhoudingen.

Drachten 2 laat daarmee mooi herstel zien na de verloren wedstrijd van vorige week tegen Dindoa 2 uit Ermelo en is van de hatelijke 0 punten af. Komende zaterdag gaat het op bezoek bij Nic. 2, wat na winst op Ritola dit weekend nog steeds ongeslagen is. Drachten 2 speelt om 18:20 in de Alfa Collega hal in Groningen.

Daarna kwam Drachten 1 in het veld, althans. Door een foutieve manoeuvre van de teammanager moest Wim vlak voor aanvang nog wel even van shirt wisselen, maar toen konden beide ploegen van start gaan. De eerste helft leek echter een kopie van de wedstrijd van Drachten 2. Tot 1-1 konden de gasten mee, maar daarna was het Drachten wat de boventoon voerde. Na de 4-1 van Wim, kon ODIK de 4-2 aantekenen, maar daarna liep Drachten verder weg via 6-2 (uitstarter Arjen) naar 10-3 door een klein kansje van Milan. Drachten ging de rust in met een 15-4 tussenstand en daarmee was de wedstrijd feitelijk al lang gespeeld.

Het tweede bedrijf konden de gasten betreft de score in elk geval een beetje aanhaken bij de thuisploeg. Dat kwam onder meer omdat de thuisploeg niet meer tot het gaatje hoefde te gaan. Daardoor werd de wedstrijd soms wat plichtmatig. Verse nieuwe krachten aan Drachten-kant zorgden weer voor wat schwung. Vooral de invalbeurt van Meike, die dat bekroonde met een aantal mooie goals, was prima.

Verder viel op dat Wim verdedigend soms meer een superspeler van ODIK leek dan een speler van Drachten. Hij werd continu aangespeeld door de gasten in de verdediging en onderschepte daarmee legio ballen. Uiteindelijk sloten beide goed leidende scheidsrechters de wedstrijd af nadat het scorebord 26-16 aangaf. Een prima resultaat voor de thuisploeg, waarbij de basis voornamelijk in een uitstekende eerste helft werd gelegd.

Drachten heeft na 2 wedstrijden nog steeds de volle buit te pakken. Volgende week wacht de pittige uitwedstrijd bij KIOS in Ruinerwold. KIOS wist dit weekend net niet te winnen van Ritola (18-21), maar de verwachting is dat KIOS flink wat tegenstand zal bieden. Uiteraard is publiek welkom om 18:00 uur in sporthal Buddingehof in Ruinerwold.