Drachten kan het niet bolwerken in Maarssen

Het leek op voorhand een lastig potje voor Drachten, OVVO uit. De thuiswedstrijd werd door Drachten weliswaar met 27-14 ruim gewonnen, maar daarbij zat het de spelers uit Maarssen alles behalve mee en schoot Drachten zichzelf in vorm. Nu we een stuk verder zijn in de competitie moet de club uit Maarssen de punten binnen halen om zich veilig te spelen en doet Drachten samen met SCO een gooi naar het kampioenschap in de Overgangsklasse B.

Beide ploegen startte de krachtmeting dan ook met enige twijfel en het daarmee gepaard gaande gemis aan zuiverheid. Pas na 3 minuten wist Ilse van afstand de eerste goal te maken en na 4 minuten was het OVVO dat ook de eerste goal aantekende (1-1). De stroefheid van de start bleef eigenlijk de hele wedstrijd een beetje boven de hal in Maarssen hangen. Beide ploegen moesten hard werken voor de goals. Anniek maakte vanaf de stip de 1-2 en OVVO sloot via één van de dames weer aan (2-2). We hadden inmiddels 8 minuten gespeeld.

Dit was wel het startsein voor iets meer tempo en daarmee kwam er bij beide ploegen ook wat meer ritme. Na de 3-2 was het Wilfred die van afstand de 3-3 maakte en na de 4-3 trof Milan van afstand de korf zodat het weer gelijk was (4-4). Beide ploegen waren op dat moment flink aan elkaar gewaagd. Na de 5-4 was het Ilse in de 12de minuut die de 5-5 van afstand binnen schoot. Drachten nam een time out en daarmee zakte het tempo in de wedstrijd weer wat weg.

Pas 8 minuten voor de rust wist OVVO opnieuw te scoren, maar was het opnieuw Milan die van afstand de 6-6 op het scorebord zette. 5 minuten voor de rust was Femke die Drachten van afstand weer op voorsprong zette, maar het antwoord kwam opnieuw van de dameskant van OVVO (7-7). De laatste minuten voor de rust wist Drachten de korf niet meer te vinden, terwijl de thuisploeg dat nog wel lukte. Daardoor ging OVVO met een ietwat geflatteerde 10-7 voorsprong de rust in.

In de tweede helft was het spelbeeld niet veel anders. Beide ploegen moesten nog steeds hard werken voor de goals. Arjen maakte van afstand de 10-8 en na de tegengoal van OVVO was het Wim die eveneens van afstand de 11-9 aantekende. Het gaatje bleef in die periode in de wedstrijd redelijk constant, dus Drachten bleef aan het elastiek hangen, maar echt terugkomen in de wedstrijd lukte niet. Een vrije bal van OVVO zorgde voor de 12-9 en Femke maakte van afstand de 12-10.

Met nog een kwartiertje te spelen was het OVVO dat het voortouw leek te nemen. Ze liepen uit naar 14-10. Ilse wist een vrije bal raak te schieten, maar daarna namen met name de dames van OVVO het opnieuw over en liep de thuisploeg uit naar 16-11. Met nog ruim 5 minuten te gaan leek het gaatje definitief maar Drachten kon zichzelf toch weer terugvechten in de wedstrijd. Een strafworp van Wim, een afstander van Ilse en een afstandsschot van Arjen zorgden er in 2 minuten voor dat het gaatje nog 2 was (16-14). De tijd bleek echter te kort voor Drachten om de thuisploeg nog te achterhalen en de goal die door OVVO werd gemaakt met nog ruim anderhalve minuut op de klok, zorgde ervoor dat de wedstrijd definitief gespeeld was (17-14). In de laatste seconde maakte de thuisploeg ook nog de 18-14 en dat was de eindstand in Maarssen.

Doordat concurrent SCO wél wist te winnen bij Wit Blauw in Kampen, loopt de ploeg uit Oldeholtpade nu 2 punten uit op Drachten, dat nu tweede staat in de poule. OVVO verlaat met de twee punten die ze pakken de degradatiezone en nestelt zich in de middenmoot van de poule. Volgende week bezoeken de Drachtsters met zowel het eerste als tweede in Veenendaal SKF. Het beloven weer mooie potjes korfbal te worden. Om 18:00 uur speelt het tweede en om 19:30 volgt SKF 1 – Drachten 1.