Drachten wint opnieuw van OWK

Drachten pakt tweede belangrijke zaaloverwinning

Goed bezette tribunes en een schreeuwend legioen. Prima uitgangspunt voor de belangrijke wedstrijd van ons vlaggenschip tegen de korfballers van Oostwold Westerkwartier (OWK). Een week eerder had Drachten bij OWK de punten na een 18-21 overwinning opgeëist en ook nu waren de verwachtingen van het Drachtster publiek hoog gespannen.

Drachten startte goed, aanvallend werden er voldoende kansen gecreëerd maar pas na ruim 3 minuten wist Siemen Jan de eerste goal te maken. Hadden we vorige week na amper 7 minuten al 10 doelpunten geteld, nu bleef de teller staan op 2 (1-1) doordat de gasten een strafworp benutten. Drachten was in het eerste bedrijf de bovenliggende ploeg. Waar OWK de bal vaak na één schot kwijt was, konden de Drachtsters vaak meerdere keren herhalen in een aanval. Vlak voordat het eerste kwartier van de wedstrijd erop zat, bracht Wilfred van afstand de 6-2 op het scorebord en daarmee was een belangrijk eerste gaatje geslagen.

Maar ook nu bleef OWK constant op het vinkentouw zitten, en was verslapping voor de groenhemden geen optie. Gelukkig gebeurde dat in deze fase ook niet en bleef het gaatje tot de rust telkens 2 of meer doelpunten. Wim maakte vlak voor de thee met een strafworp 9-6 en die stand gaf prima de verhoudingen in de wedstrijd aan.

In tegenstelling tot de week ervoor, waar OWK probeerde uit een ander vaatje te tappen, was het nu Drachten dat het spel bleef dicteren in het begin van de tweede helft. Daardoor kon de voorsprong vastgehouden worden. Ilse en Jenmar van afstand, Wim met een klein kansje en Ilse met een vrije bal, zorgen voor een 13-9 tussenstand.

In de periode daarna kreeg Drachten het ineens toch wat moeilijker en langzamerhand dichtte OWK uiteindelijk het gat. Na het derde kwart stond er 14-14 op het bord. Dit kwam mede doordat in deze fase de goals bij OWK wél vielen en bij Drachten even niet. Een Time-out op 14-12 kon dat niet voorkomen, maar zorgde er wel voor dat de Drachtsters daarna niet in paniek raakten en weer goed bij de les waren om uiteindelijk definitief orde op zaken te stellen. Een prachtig afstandsschot van Femke leidde de definitieve demarrage in en uiteindelijk maakte Wim en Ilse de laatste goals. Drachten won uiteindelijk verdiend met 19-14.

Met deze belangrijke overwinning heeft Drachten in ieder geval de 3de plaats in de poule zo goed als veiliggesteld en kan het nu met hopelijk meer ontspanning de laatste twee wedstrijden van het zaalseizoen gaan spelen. Volgende week om 20:00 uur is Nic. in Groningen de volgende tegenstander en de zaterdag daarop komt AVO naar Drachten toe. Afhankelijk van wat Nic. en AVO dit weekend onderling doen, kunnen beide wedstrijden nog wel eens interessante affiches worden in de strijd om de twee play-off plekken om promotie.

De livestream van de wedstrijd