Drachten speelt zich veilig met prima overwinning

Het ging er serieus om, zaterdag op de korfbal accommodatie in Drachten. De gasten van OWK uit Oostwold stonden voor aanvang van de wedstrijd slechts 1 puntje onder Drachten, op de laatste plaats in de Overgangsklasse A. Drachten op zijn beurt stond slechts 1 puntje onder Sparta uit Zwolle en NKC’51 uit Nijverdal, waarbij Drachten op beide ploegen een beter onderling resultaat heeft. Met deze belangen in het achterhoofd werd de wedstrijd Drachten- OWK om 15:30 door scheidsrechter Bruggemans en assistent Reupkes gestart.

Drachten zette meteen de toon. Een doorbraak van Ilse en daarna van Welmoed brachten een 2-0 tussenstand op het bord, waarna Anniek er van afstand 3-0 van maakte. Door 2 afstanders van OWK werd de stand na 10 minuten 3-2, maar opnieuw een doorloopbal van Ilse zorgde voor 4-2, waarna de staf van OWK een eerste Time-out pakte om de boel weer op orde te brengen.

Dat lukte in eerste instantie niet. Na een kwartier hadden ook Maurits en Arjen hun eerste goal te pakken, al bleef OWK meescoren in deze fase (6-4). Het tweede kwartier van de eerste helft was het voornamelijk spannend, maar goals gaf dat nog nauwelijks. Zowel Drachten als OWK slaagden er maar mondjesmaat in op te scoren. OWK deed dat iets beter zodat ze terug kwamen tot 6-6. Met nog twee minuten op de klok wist OWK uit een strafworp zelfs de leiding te pakken, maar een vrije bal van Ilse bracht vlak voor de thee de balans terug. Rust 7-7.

Het enige waar het bij Drachten de eerste helft aan schorte was het afmaken van de kansen en de tweede helft beloonden de groenhemden zichzelf gelukkig voor het thuispubliek wél en dat ging vrij rap. Via twee afstanders van Maurits, een afstandsschot van Welmoed en een rake strafworp van Anniek, stond het binnen 5 minuten 11-8. Nog eens 3 minuten later legde Maurits met zijn 4de goal de 14-9 binnen. Het gat was geslagen en het ritme wat Drachten te pakken had, was door OWK niet meer te breken en door het uitstekende verdedigende spel van Drachten, konden de Oostwolders niet blijven meescoren.

Een afstandsschot en een vrije bal van Ilse en een afstandsschot van Welmoed en opnieuw Maurits zorgden voor een 18-14 tussenstand met nog ruim 8 minuten op de klok. Welmoed en daarna Femke zorgden voor een geruststellende tussenstand van 20-15 met nog ruim 4 minuten te spelen. Uiteindelijk maakte Ilse van afstand haar zesde goal en stelde daarmee de overwinning definitief veilig. Drachten won de wedstrijd met 21-16.

Met deze uitslag pakt Drachten in de voorlaatste competitieronde 2 hele belangrijke punten. Het gat met OWK is nu 3 punten. Sparta uit Zwolle wist thuis gelijk te spelen tegen kampioen Nic. Hierdoor heeft Sparta nu evenveel punten als Drachten. NKC’51, wist geen punten te pakken uit bij AVO, waardoor de Nijverdallers nu een punt onder Drachten staan. Omdat Sparta Zwolle en NKC’51 in de laatste speelronde tegen elkaar moeten spelen en Drachten op beide ploegen een beter onderling resultaat heeft, kan Drachten geen 7de meer worden in de poule en is lijfsbehoud een feit. Volgende week sluit Drachten het seizoen af op Sportcomplex de Zwet in Zuid Laren op bezoek bij Ritola. Aanvang van de wedstrijd is 15:30.