Drachten 1 pakt belangrijke punten

Drachten sluit weer aan door overwinning bij OWK

Zaterdag 5 maart stond de belangrijke uitwedstrijd tegen OWK voor Drachten op het programma. De Leekster topsporthal was het, helaas wat troosteloze decor, voor twee ploegen die beiden van de 0 punten af wilden om zo de aansluitingen te vinden met de ongeslagen ploegen daarboven. Het werd een uitermate kleurrijk schouwspel, wat beiden ploegen het publiek voorschotelden.

Drachten nam na aanvang gelijk het voortouw maar OWK kon goed meekomen in de score. Nadat Ilse, Wim en Arjen het eerste gat sloegen (1-3) bracht Welmoed na slechts 7 minuten de 4-6 op het bord en had het publiek dus al 10 goals gezien. Drachten speelde zeker de eerste helft in een hoog tempo en met veel energie. De scorende spelers van OWK bleven ook leveren waardoor Drachten uiteindelijk niet echt los kon komen van de tegenstander.

Na een kwartier spelen bracht opnieuw Welmoed met een doorloopbal het verschil voor het eerst op 3 (7-10), maar in de gelijkmakende aanval was het opnieuw OWK dat scoorde. In de periode daarna werd het wat onrustiger aan Drachtster kant en kwam OWK een aantal keren op 1 doelpunt, maar bleef Drachten het gaatje behouden. Op de stand van 12-14 kwam Wilfred in het veld waardoor iets meer rust en duidelijkheid in het vak kwam. Uiteindelijk bracht Wim van afstand de ruststand van 13-15 op het bord en gingen beide ploegen na een interessant schouwspel, aan de thee.

Drachten startte goed in de tweede helft maar wist zich met een eerste prachtige aanval niet te belonen. OWK deed dat daarna wel en dichtte opnieuw het gaatje wat er was (14-15). Een vrije bal van Ilse bracht het verschil weer op 2. OWK was de tweede helft begonnen met op een andere manier verdedigen waardoor de vaart uit de wedstrijd ging. Dit kwam ook de scores niet ten goede. Met nog een kwart wedstrijd te gaan, nam Drachten met een stand van 16-18 een time-out. Redmar was net daarvoor ingevallen voor Jenmar, waardoor er aanvallend meer opties in dat vak kwamen.

Na de Time-out bracht Femke met twee goals het verschil eindelijk op 4 doelpunten en dat leek de dappere weerstand te breken bij OWK. Drachten speelde de wedstrijd daarna vakkundig uit en kwam niet meer in de problemen. Met een 18-21 eindstand zette Drachten een belangrijke stap in het veiligstellen van in ieder geval de o zo belangrijke derde plek in de poule.

Zaterdag 12 maart volgt de zogenaamde terugwedstrijd tegen OWK in het eigen huis. Bij opnieuw winst, is de derde plaats in de poule zo goed als zeker en kunnen de uitwedstrijd tegen Nic. en de opvolgende thuiswedstrijd tegen AVO nog interessante potjes worden. Het vertoonde spel van Drachten geeft de burger in ieder geval de nodige moed. De neutrale toeschouwer en de fans uit Drachten waren uiteindelijk de grootste winnaars in Leek.