Drachten pakt bij start voorjaarscompetitie belangrijke overwinning op Quick’21/V&V

Het was stralend weer afgelopen zaterdag op het complex van Drachten / van der Wiel. Er was dan ook veel publiek aanwezig rondom het 1-BIM veld, het nieuwe hoofdveld op het korfbalcomplex. Logisch ook, want streekgenoot Quick’21/V&V kwam op bezoek. Voldoende ingrediënten voor een mooie pot korfbal.

Zeker de eerste helft werd er door beide ploegen een prima partij op de mat gelegd. De gasten van Quick’21/V&V leken nauwelijks last te hebben van wedstrijdspanning en daardoor konden ze ogenschijnlijk vrijuit spelen. De thuisploeg moest serieus aan de bak om het hoge schotpercentage van de gasten bij te benen.

De eerste helft was het voornamelijk stuivertje wisselen wat beide ploegen deden. De gasten kwamen op 0-1 waarna Wim de stand weer recht trok (1-1). Martijn legde van afstand de 2-1 binnen maar de gasten reageerden in hun opvolgende aanval direct (2-2). Mart maakte een mooie onehander maar ook daar kwam direct weer een reactie op (3-3). In de fase die daarop volgde kwam Quick’21/V&V tweemaal op voorsprong (3-4 en 4-5) en daar kwam via Martijn (4-4) en Wim (5-5) dan weer een reactie op. In deze fase lag het schotpercentage van beide ploegen hoog; er waren per slot van rekening nog maar 10 minuten gespeeld.

De 6-5 van Meike viel na ruim 4 doelpuntloze minuten en dat had voornamelijk te maken met het tempo dat beide ploegen de eerste 10 minuten op de mat hadden gelegd. Dat tempo zakte wat in en ook de zuiverheid zakte wat weg. Met de 6-6 bleef het stuivertje wisselen. Ook na de 7-6 van Wim werd het 7-7 en na de 8-7 via een uitstarter van Meike viel ook de 8-8. In de laatste fase van de eerste helft benutte Mart een strafworp (9-8) maar viel direct daarna weer de 9-9. Daarna scoorde Drachten via Martijn, Meike en Mart achter elkaar en konden de gasten dat alleen vlak voor rust beantwoorden. Beide ploegen gingen aan de thee met een 12-10 ruststand.

In het tweede bedrijf werd het nog even spannend (12-11), maar hervond de thuisploeg snel de controle die het vlak voor de rust had gekregen. Via Meike en Anniek werd het gaatje weer opgetrokken naar 3 (14-11) en Quick’21/V&V kwam nog een paar keer dichter bij (14-13 en 15-14), Drachten hield de controle. Halverwege de tweede helft liep het via Mart, de ingevallen Milan en Martijn zelfs uit naar 18-14 en toen was de wedstrijd min of meer gespeeld. Na de 18-15, zo’n 10 minuten voor tijd, bouwden Wim en Meike de voorsprong uit naar een comfortabele 20-15. In de laatste minuten hadden de gasten nog een laatste stuiptrekking waardoor uiteindelijk een 20-17 eindstand op het scorebord verscheen.

Zeker de eerste helft was het korfbal wat beide ploegen op de mat legden van een prima niveau en deden de gasten zeker niet onder voor de thuisploeg. Het belooft nog wat in de return, die later dit seizoen op het programma staat. Doordat AVO thuis verloor van Noordenveld, staan Drachten en Noordenveld nu met 2 punten aan kop. Op 20 april spelen de beide koplopers in Roden en de beide verliezers in Oudega hun tweede wedstrijd.