Drachten verliest wedstrijd en kampioenschap in Oudega

Na de overwinning vorige week van Drachten in Assen tegen AVO, lag de weg naar het kampioenschap voor even open. Afgelopen zaterdag stond de lastige uitwedstrijd tegen Quick’21/V&V op het programma. Thuis was er welliswaar met 20-17 gewonnen door Drachten, toen bleek al dat de fusieclub uit Oudega en Garijp dapper partij gaf en voornamelijk op scorend vermogen zeker niet onderdeed voor de Drachtsters. Een lastige kluif dus.

De eerste helft waren beide ploegen goed aan elkaar gewaagd en was het telkens stuivertje wisselen, wie de voorsprong nam. De thuisploeg nam in het begin steeds het voortouw, maar Drachten wist via Noa (1-1), een doorbraak van Anniek (2-2) en een uitstartbal achter de paal van Femke (3-3) steeds weer wat terug te doen. Drachten nam via een treffer van Arjen (3-4) daarna even het voortouw en Maurits deed dat via een rake doorloper opnieuw, waardoor Drachten met nog iets minder dan 10 minuten te spelen opnieuw een voorsprong pakte.

De opvolgende 3 doelpunten waren van de thuisploeg waardoor Drachten vlak voor de rust ineens tegen een 7-5 achterstand aankeek. Een strafworp van Maurits en een afstander na een heerlijke aanval van Wim zorgen er echter voor dat beide ploegen met een gelijke 7-7 tussenstand de kleedkamers opzochten.

Het tweede bedrijf was aanvankelijk voor Drachten. Quick’21/V&V maakte welliswaar de 8-7, na de 8-8 van Mart schoot Wim Drachten andermaal op voorsprong 8-9. Nadat Drachten de 9-9 moest incasseren, liepen de gasten voor het eerst uit naar een tweepunts voorsprong door 2 prachtige afstandschoten van Mart (9-11).

Drachten kreeg in deze periode kans op meer, maar verprutste een aantal aanvallen, waardoor uiteindelijk de thuisploeg weer langszij kon komen en zelfs de voorsprong kon pakken (12-11). Anniek maakte de 12-12 en na de 13-12 was het de ingevallen Meike die de 13-13 aantekende. Met opnieuw een rake afstander van Anniek pakte Drachten opnieuw de voorsprong (13-14), maar met nog iets meer dan 10 minuten op de klok werd het opnieuw gelijk (14-14).

In de laatste fase van de wedstrijd kreeg de thuisploeg, ondersteund door een steeds nadrukkerlijker aanwezig publiek de overhand. Ze liepen uit naar 16-14 en een time-out van Drachten kon het tij niet meer keren. Toen met nog 3 minuten te spelen de Drachtster aanval opnieuw geen doel trof en de thuisploeg dat wel deed (17-13) was het gat onoverbrugbaar. Door de gaten die daarna vielen in de verdediging wist de thuisploeg nog tweemaal de korf te vinden zodat beide ploegen van het veld afkwamen met een 19-14 eindstand.

Doordat Noordenveld thuis geen fout maakte tegen AVO (17-15) heeft de Rodense vereniging een voorsprong van 4 punten te pakken op Drachten en kan niet meer achterhaald worden. Drachten staat op dit moment 2de in de poule met 5 punten, AVO heeft er 4 en Quick’21/V&V pakt door de overwinning op de Drachten de eerste 2 punten. De PD regeling die de bond voor de overgangsklasse verzonnen heeft is ingewikkeld. Zowel de nummer 4, als ook de slechtste 4 nummers 3 degraderen naar de eerste klasse. Bij winst volgende week in het thuisduel met Noordenveld (aanvang 15:30 uur) is er niets aan de hand en blijft Drachten tweede. Laten de Drachtsters punten liggen dan ligt een derde plek in de poule op de loer en dan is het afhankelijk van de resultaten in de andere poules.

Drachten 2 ging op bezoek bij Mid Fryslân 2. De wedstrijd was van beide kanten niet geweldig en Drachten verloor helaas met 11-8. Daarmee zal Drachten 2 zich niet handhaven in de ereklasse. Dat hoefde ook niet, maar was natuurlijk wel een mooie stunt geweest van de ploeg van Marc Akkerman. Feit dat de ploeg elke wedstrijd in de poule meedeed op de punten zegt genoeg over de kwaliteit bij de reserves. Ze sluiten volgende week af met de thuiswedstrijd tegen LDODK 3 (aanvang 14:00 uur).