Drachten kan thuis niet winnen van Ritola

Na een korte onderbreking vanwege de voorjaarsvakantie, werd de competitie afgelopen zaterdag weer hervat in de SNIJ Noord hal met de wedstrijden van Drachten 1 en 2 tegen Ritola 1 en 2. Het vlaggenschip van de KV Drachten/Van der Wiel staat nog steeds 3de in de competitie achter AVO en Dindoa. AVO wist eerder op de zaterdag niet te winnen bij Sparta (19-19) zodat de Assenaren nog een weekje moeten wachten op het kampioenschap. Drachten staat zoals gezegd met 13 punten op plaats 3 in de competitie. Ritola staat daar 3 punten achter. Bij winst is Drachten zeker van handhaving, maar ook maakt het dan grote kans op de derde plaats in de competitie. In het “heen” duel won Drachten vrij overtuigend mede door een weergaloze Milan met 21-25.

De thuisploeg begon stroef aan de wedstrijd en kwam snel met 0-2 achter. Het achterverdedigen van de gasten was hier debet aan. Het duurde bijna 5 minuten voordat het publiek voor het eerst kon juichen. Meike was de veroorzaker met een mooie knal van afstand. Niet veel later tekende Welmoed ook haar eerste goal aan en was de stand weer in evenwicht (2-2). De fase die daarna volgde was van beide kanten niet overtuigend, maar er vielen gelukkig wel wat doelpunten. Noa maakte na de 2-3 de 3-3 (afstand) en Welmoed en Arjen zorgden zelfs voor een kleine voorsprong (5-3).

De opvolgende 3 doelpunten waren echter van Zuidlarense komaf, waardoor Drachten met nog 7 minuten op de klok weer tegen een achterstand aan keek (5-6). Reden genoeg voor Marco en Arnold om een time-out te nemen. Milan zorgde na de time-out met een uitstarter voor zijn eerste goal (6-6) en via Anniek en Wim kon Drachten weer uitlopen naar 8-6. De ruststand was uiteindelijk 8-7.

De thuisploeg kwam aanvankelijk de tweede helft het beste voor de dag. Welmoed wist opnieuw van afstand het gaatje weer naar 2 doelpunten te brengen (9-7) en dat gaatje kon men handhaven. Martijn maakte de 10-8 en Arjen legde van afstand beheerst de 11-9 in de mand. Noa wist het gaatje zelfs even op 3 te brengen (12-9) en Meike deed dat later ook (13-10) maar juist op dat moment kon Drachten niet doordrukken en werd het gaatje niet groter. Sterker nog, Ritola hervond het ritme en kwam met nog een kwartier te spelen helemaal terug in de wedstrijd (13-13).

Het laatste deel van de tweede helft nam Ritola het heft in handen, mede ook omdat Drachten de kansen niet wist te benutten. De gasten liepen verder uit naar 13-15 en toen werd het voor de thuisploeg steeds moeilijker om de wedstrijd nog om te draaien. De tijd begon te dringen, wissels konden het niet forceren en Ritola bleef rustig aanvallen en wist elke Drachten goal te beantwoorden. Wim maakte de 14-15 maar binnen 10 seconden lag de 14-16 er aan de andere kant in. Na de 14-17 was het Meike die 15-17 maakte en opnieuw Wim wist van 15-18 de marge weer te verkleinen naar 16-18. Toen anderhalve minuut voor tijd de 16-19 binnen viel, was de wedstrijd gespeeld. Opnieuw Noa kon het gaatje nog een keer verkleinen naar 17-19 maar Drachten scoorde niet meer. Ritola deed dat nog wel een keer. Eindstand 17-20.

Er was Drachten veel aan gelegen om thuis te winnen van Ritola, maar dat lukte niet. Daarmee komt Ritola op een puntje van de Drachtsters in de competitie. Drachten blijft derde, gelijk met KIOS (op onderling resultaat is Drachten beter). Volgende week opnieuw een belangrijk treffen. Dan gaan de Drachtsters op bezoek in Heerenveen. Aanvang is 20:00 uur.

Het tweede wist wél te winnen van Ritola 2. Een mooie en terechte overwinning van het team van Marc Akkerman, die daarmee steady op de 5de plek in de competitie staan. 2 puntjes daarboven staat Heerenveen 2 en precies dáár speelt Drachten 2 volgende week tegen. Aanvang is 18:30 uur. Beide wedstrijden worden gespeeld in de Hoekstra Hal in Heerenveen.

Bron afbeelding: Website Ritola