Drachten pakt punten in Zuidlaren

Het was een heus groen korfbalfestijn afgelopen zaterdag in Zuidlaren. Achtereenvolgens speelden Drachten 3, Drachten 2 en Drachten 1 tegen hun gelijken van Ritola. Drachten 3 kon niet voorkomen dat Ritola 3 de punten thuis hield. De wedstrijd eindigde uiteindelijk in 21-17. Drachten 2 wist ook niet te winnen van Ritola 2. Na een sterk begin van de thuisploeg liep het team van Marc Akkerman continu achter de feiten aan. Na een aantal wissels bij het begin van de tweede helft was het gaatje even terug naar 3, maar daarna gaf de thuisploeg opnieuw gas. Uiteindelijk resulteerde dat in een 22-15 eindstand.

Daarna stond de laatste wedstrijd van de avond op het programma tussen beide hoofdmachten. Drachten 1 had de week ervoor thuis jammerlijk verloren van AVO (12-17), terwijl Ritola de verre uitwedstrijd bij ODIK nipt wist te winnen (20-21). Beide teams stonden vooraf dan ook gelijk met 6 punten uit 4 gespeelde wedstrijden.

Was het Ritola dat het eerste doelpunt maakte, Drachten had direct het beste van het spel. Voornamelijk verdedigend zat het bij tijd en wijle behoorlijk dicht bij Drachten, waardoor de gasten na een 1-0 achterstand konden uitlopen naar een 1-3 voorsprong. Martijn, Milan en Noa waren verantwoordelijk voor de eerste Drachtster goals. Nadat de thuis ploeg met 4-4 weer terug in de wedstrijd leek, was het Drachten dat even flink gas gaf en door goals van Martijn, Anniek, Femke en andermaal Milan na een kleine 10 minuten een 4-8 voorsprong nam. Wat Ritola ook probeerde, Drachten had telkens een antwoord. Beide ploegen gingen de rust in met een 10-15 tussenstand.

De tweede helft viel er genoeg te genieten, met een paar fraaie treffers van beide kanten, maar bleef Drachten vooral de controle houden. Daardoor kwam Ritola eigenlijk nooit meer echt terug in de wedstrijd. Halverwege de tweede helft stond er 15-19 op het bord en na 2 maal 25 minuten zuivere speeltijd kon Drachten met een 21-25 eindstand twee dik verdiende punten bijschrijven.

Drachten heeft nu 8 punten uit 5 wedstrijden en neemt daarmee de tweede plaats in achter het nog steeds ongeslagen AVO. Volgende week wacht de derby tegen KV Heerenveen. Dat verloor van Dindoa met 33-13. De verwachting is dat KV Heerenveen tot op het bot gemotiveerd zal zijn om iets recht te zetten. En daarvoor komen ze volgende week naar de SNIJ Noord hal in Drachten. KV Drachten/Van der Wiel 1 – KV Heerenveen 1 staat op het programma op 20:15 uur. Daarvoor speelt Drachten 2 om 18:30 tegen KV Heerenveen 2.