Drachten kan bekeravontuur geen vervolg geven

Het was koud, afgelopen dinsdag in Zuidlaren, maar zonder wind was het prima weer voor een potje korfbal. Drachten speelde de uitwedstrijd in de eerste ronde van de Jan Mulder beker tegen Ritola. Insteek was uiteraard om via een overwinning door te stromen naar de volgende bekerronde, maar dat mocht helaas niet zo zijn.

Iets over 8 uur blies scheidsrechter Schuitema voor het eerst op de fluit en opende daarmee de wedstrijd. Drachten kwam aanvankelijk prima aan de afspraak. Na de 1-0 van Ritola waren het Wilfred, Maurits en Anouk die na 5 minuten spelen voor een 1-3 voorsprong zorgden. Het leek zowaar of Drachten een makkelijke avond tegemoet ging, maar daarmee ging het ook gelijk mis. Door een aantal foutjes, die door Ritola hard werden afgestraft stond er na 11 minuten zowaar 4-3 op het scorebord. Milan wist vanaf afstand weer iets terug te doen (4-4) waarna Drachten via goals van Isis (5-5), Anne (6-6) en Anniek (7-7), in de wedstrijd bleef.

5 minuten voor de pauze zorgde Maurits van afstand voor opnieuw een voorsprong en bouwde Anne die vakkundig via een klein kansje uit naar 7-9. Prima ruststand, vonden de meegereisde supporters, maar Ritola wist binnen 2 minuten langszij te komen en zelfs de voorsprong te pakken, waarna Milan er van afstand voor zorgde dat de spelers met een gelijke stand aan de thee gingen; 10-10.

Wilfred was opnieuw de eerste doelpuntenmaker aan Drachten kant na de onderbreking. Van afstand bracht hij de 10-11 op het bord. Waar het de hoop was dat Drachten nu wel het definitieve gat kon slaan, was het de Drentse tegenstander die het heft in handen nam en uitliep naar een 13-11 voorsprong. Tot een kwartier voor tijd liep Drachten achter de feiten aan. Arjen (13-12), Anouk (15-13), opnieuw Arjen (15-14) en opnieuw Anouk (17-15) zorgden ervoor dat Drachten aan het elastiek bleef hangen.

Met nog 5 minuten te spelen waren het eerst Anniek van afstand en daarna de ingevallen Wim van de strafworpstip, die de stand weer gelijk trokken (17-17). Het publiek ging er nog maar eens goed voor zitten, maar echt spannend werd het niet meer. Vakkundig zorgde de thuisploeg ervoor dat met een aantal afstanders de 18de, 19de en 20ste treffer voor Ritola op het bord kwamen. Drachten kon daar niets meer tegenover zetten. Eindstand 20-17. Ritola bekert verder en Drachten is helaas uitgeschakeld.