Drachten haakt lang aan bij kampioen SCO maar wint niet

Het zou de wedstrijd van het jaar moeten worden, maar na verlies bij OVVO, SKF en Dindoa, was het kampioenschap 3 ronden voor het einde van de zaalcompetitie al beslist in de Overgangsklasse B. SCO ging er met de bloemen en de eer vandoor en Drachten strijdt nu om de tweede plaats met Dindoa. Desalniettemin stond alsnog het altijd pikante duel tussen SCO en Drachten op de rol. Een wedstrijd waarbij van oudsher altijd om de knikkers gevochten wordt en waarbij je niet even kunt mee hobbelen, want dan ben je gezien.

Drachten startte goed aan de wedstrijd. Na amper 2 minuten stond er een 0-2 voorsprong op het bord door twee goals van Maurits, waarbij vooral de eerste prachtig was. Drachten kon nadat SCO ook was gaan scoren (3-2) nog terugkomen tot 3-3, maar daarna was het voornamelijk de thuisploeg die het heft in handen nam en uitliep naar een vrij comfortabele 7-3 voorsprong. Wim wist het gaatje met een benutte strafworp weer iets kleiner te maken (7-4), maar na de 8-4 namen Simon en Arnold na een kwartier spelen toch de eerste time-out om de neuzen weer een beetje dezelfde kant op te krijgen.

Dat pakte opzich niet verkeerd uit. Drachten haakte aan en kon het verschil terugbrengen tot 2 doelpunten verschil (9-7). Nadat Ilse met een rake afstander voor 10-8 had gezorgd was het SCO dat een time-out nam en dat leek het ritme van Drachten weer wat te verstoren. SCO liep in de laatste minuten van de eerste helft uit naar 13-8. Vlak voor rust waren het tweemaal Maurits, met opnieuw een tovergoal en Bente, die het gaatje wisten te verkleinen, maar ook SCO maakte nog een doelpunt. Ruststand 14-11.

Het tweede bedrijf startte Drachten opnieuw sterk. Ilse, Anniek en Bente wisten de korf te vinden en daarmee stond er ineens 14-14 op het scorebord waardoor SCO al na een paar minuten spelen opnieuw een Time-out nam. Na de hervatting was het Maurits die Drachten zelfs opnieuw op voorsprong schoot, maar kon SCO counteren (15-15) en daarna het voortouw weer nemen. In deze fase sprong Drachten slordig met de kansen om en was SCO wél doeltreffend (18-15). De gasten moesten andermaal aan de bak om het gaatje opnieuw te dichten. Dat lukte door doelpunten van opnieuw Ilse, Wim en Milan (18-18), maar dat leek Drachten zoveel energie te kosten dat ze niet konden doordrukken.

Nadat SCO opnieuw een mentale dreun uitdeelde door uit te lopen naar 20-18, was het Anniek vanaf de strafworpstip die nog eenmaal zorgde voor de aansluiting (20-19). In de laatste 10 minuten van de wedstrijd kon SCO, waar het beste ook vanaf was, de score nog iets uitbreiden, terwijl Drachten niet meer kon aanhaken. Eindstand 24-19.

Met dit verlies doet Drachten de tweede plaats over aan Dindoa, dat wel wist te winnen van Tweemaal Zes. Volgende week volgt de laatste zaalwedstrijd, thuis tegen Wit Blauw uit Kampen. Voor Drachten staat er nauwelijks nog iets op het spel, terwijl de tegenstander nog vecht tegen degradatie. Daarin is nog van alles mogelijk.

Het tweede moest winnen van DSC 3 om nog kans te houden op lijfsbehoud in de reserve hoofdklasse. Dat lukte helaas niet (23-18) en omdat alle concurrenten verrassend wel punten pakten, kan Drachten niet meer stijgen in het klassement bij een overwinning volgende week op Dalto 3. Dalto 3 daarentegen kan bij winst een kampioenschap bijschrijven.