Drachten meldt zich aan kop na winst op SCO

Het Drachten publiek werd zaterdagavond getrakteerd op een aantal prima potjes korfbal in de SNIJ Noord hal. In de namiddag versloeg Drachten A1 directe tegenstander CSL A1 met een winnende goal in de laatste minuut. Ook Drachten 2 wist daaropvolgend te punten in Drachten te houden door een uitstekende overwinning op het Eindhovense DSC 2 (16-14) en daarna stond nog het hoofd duel op het programma tussen Drachten 1 en SCO 1.

De gasten uit Oldeholtpade stonden vooraf met 10 punten uit 5 wedstrijden ongeslagen op kop in de Overgangsklasse B en Drachten stond daar precies 2 punten achter. Het ging dus ook ergens om en dat was goed te zien aan de publieke belangstelling. De SNIJ Noord hal zat goed vol en dat zorgde dan ook voor een prima ambiance. Met twee aan elkaar gewaagde ploegen kon het dan ook niet anders dan een mooi duel worden.

Na de start van de wedstrijd was het vooral SCO dat goed bij de les was, maar niet nadat Ilse met een vrije bal de score had geopend. SCO liep daarna met 3 rake afstandsschoten uit naar 1-3. Anne deed iets terug van afstand (2-3) maar een doorloopbal van één van de SCO heren zorgde voor 2-4. Een afstandsschot van Anniek en een uitstartbal van Wim zorgden voor 4-4 en brachten de thuisploeg weer terug in de wedstrijd.

Eventjes bleef Drachten hangen aan het elastiek. SCO kwam op 4-5, maar Arjen wist van afstand gelijk te maken en na de 5-6 van SCO was het Wim die na 10 minuten spelen opnieuw de gelijkmaker op het bord zette (6-6). De gasten gaven nu voor het eerst serieus gas en liepen uit naar 6-9 terwijl Drachten op dat moment vergat om de kansen af te maken. Een afstander van Milan doorbrak dit en een benutte strafworp van Arjen zorgde opnieuw voor de aansluiting (8-9).

Het laatste deel van de eerste helft bleef Drachten opnieuw aan het elastiek hangen en kon SCO de genadeklap niet echt geven. Na de 8-10 maakte Wim van afstand de 9-10 en na de 9-11 was het een doorloopbal van Anne die daarmee de 10-11 aantekende. Vlak voor rust moest Wim helaas nog een goal incasseren waardoor beide ploegen met een 10-12 ruststand aan de thee of energiedrank gingen.

Na de rust waren de rollen omgekeerd en had Drachten na aanvang het beste van het spel en ook van de score, als was het SCO dat de score opende (10-13). Een strafworp van Wim, afstander van Ilse en een uitstartbal van Arjen zorgden na 10 minuten in de tweede helft voor een 13-13 tussenstand. Twee goals van Anniek gaven Drachten opnieuw de voorsprong (15-13) en was het SCO dat achter de feiten aan begon te lopen.

SCO wilde die beantwoorden door de dames van vak te laten wisselen, maar daardoor kwamen ze niet terug in de wedstrijd en werd het steeds onrustiger. Drachten daarentegen ging stoïcijns door met korfballen en vooral doelpunten maken. Na de 15-14 van SCO was het Anne met een klein kansje die de tweepunst-voorsprong herstelde (16-14) en met nog 5 minuten op de klok bracht Wim de stand zelfs tot 17-14 met een prachtig schot vanuit het achterveld. Daarmee was het definitieve gat geslagen.

Wat SCO in de laatste 5 minuten ook deed, ze kwamen nog slechts op 1 doelpunt van de thuisploeg (18-17) waarna het Redmar was die de belangrijke 19-17 maakte. Vervolgens was het de sterk spelende Anne die eerst van afstand en daarna vanaf de strafworp de wedstrijd definitief in het slot gooide (21-17). Dat SCO in de laatste minuut nog tweemaal over de dames doel trof deed niets meer af aan de overwinning van Drachten (21-19).

Drachten en SCO delen nu opnieuw de koppositie in de Overgangsklasse B. Volgende week staat voor Drachten de pittige uitwedstrijd tegen Wit Blauw op het programma. Om half 9 spelen ze in Kampen. SCO vervolgt de competitie thuis tegen OVVO.